[PL] Warhammer - Księga Szczura, WARHAMMER
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tłumaczenie: Tomasz Żurański „Maxell Silverhammer” Sorry za błędy i przekłamania.
(czasami stosuję zamiennie Lord i Pan. Zacząłem tłumaczyć ten dodatek z racji nabawienia się
nienawiści do Skavenów (dzięki Badhelen), lecz w miarę tłumaczenia zacząłem ich o zgrozo!!!...
szanować?)
KSIĘGA SZCZURA
(BOOK OF RAT)
Najbardziej Naukowy Traktat o Istocie zwanej Skaven i Eksploracji Mrocznych Sekretów
Wstrętnych Sług Rogatego Szczura
Autor: Garett Lepper
Specjalne podziękowania dla:
Thomas Oesterlie (za nieocenioną pomoc i radę), Oliver Rosenkranz (który
pozwolił mi na używanie swoich materiałów), Graeme Davis (za materiały,
szczególnie opis Szczuro Wilków i Szczuro Ogrów), Noel Welsh i Pasi
Pohjanpera,
i oczywiście, mojej oryginalnej grupie graczy WFRP:
(John, Jon, Chuck i Brandon).
i
Rozdział Pierwszy – Skaven
Poniżej miejskiej wrzawy miast Starego Świata, poniżej placów targowych, domów bogatych i
biednych, jednakże głęboko zakorzeniony poza cywilizacją, znajduje się świat kłębiących się
ciemności... kilku ludzi wie o tym raku rozszerzającym się jak pasożyt żyjący z ludzkich
miast...
Skaveni są pobłogosławionymi sługami Rogatego Szczura. Zgodnie z ich legendami zostali
uformowani przez swego stwórcę, i są jego największymi ulubieńcami. Szarzy Prorocy,
najbliżsi bogu spośród Skavenów czekają i tworzą intrygi przeciwko swym wrogom,
oczekując przybycia Rogatego Szczura, który da im cały świat. Skaveni przypominają duże
szczury zazwyczaj naznaczone przez swego boga. Żyją pod ziemią w tunelach, jaskiniach itp.,
gdzie ich rosnące w potęgę Imperium jest niezauważalne.
Błędnie są uosabiani ze zwierzołakami. Zwierzołaki to istoty różnego wyglądu
służące różnym bogom Chaosu, Skaveny zaś są do siebie podobne. Wierzy się że to
podobieństwo ma związek z jakimś nikczemnym przeznaczeniem Rogatego Szczura.
Natura Skavenów
Skaveni są jednymi ze sług Chaosu. Nie wiadomo kiedy przybyli, i krąży na ten temat wiele
legend. Z tego co wiadomo można stwierdzić ze spaczeń odgrywa u nich wielką rolę. Spaczeń
czyli fizyczna manifestacja Chaosu wyglądająca jak czarny kamień, dziwny w dotyku.
Spaczeń emanuje surową i naturalną moc Chaosu, zmieniając i wypaczając bezpośrednie
sąsiedztwo. Dlaczego Skaveni nie ponoszą żadnych szkód związanych ze stałym
wystawieniem się na działanie spaczenia tego uczeni nie wiedzą.
Wygląd skavena
Dla wielu Skaveni są połączeniem najgorszych cech ludzkich i szczurzych. Szkodliwy i
pokryty brudnym futrem Skaven ma od 1,2 do 1,8 metra wzrostu. Chodzą na swych „nogach”
i używają swych „rąk” do walki bronią. Mimo ich solidnej postury i silnej struktury kostnej
potrafią być bardzo giętcy. Zazwyczaj są w stanie dorównać swojemu przeciwnikowi w
fizycznych starciach.
Skaveny są niesamowicie szybkie. Wszystkie są niesamowicie aktywne. Ich
nienaturalny metabolizm jest rezultatem aktywności, dzięki czemu śpią tylko 4 godziny na
dobę. Ten metabolizm i super aktywność tłumaczą szybkość i wigor Skavenów jednak
wytwarza on stres i wyczerpuje ich ciała. Nadzwyczajna aktywność wymaga testu
wytrzymałości organizmu czy podoła czy nie (śmierć). Ta niesamowita aktywność wywołuje
to co jest nazywane
Czarnym Głodem
. Po wielkim wydatku energii fizycznej, Skaven wpada
w szał, szukając pożywienia wśród swych wrogów lub rannych a nawet trupów. Ten sam
metabolizm jak i dieta Skavenów jest powodem, który tłumaczy tak krótki czas życia, tylko
nieliczni żyją więcej niż kilka lat.
Kolor ich futra określa status Klanowy. Najsilniejsi z nich i najbardziej zasłużeni mają
futro w ciemnych barwach., zazwyczaj ciemny brąz lub całe czarne. Zabójcy z Klanu Eshin są
zazwyczaj tego koloru , jako Stormverminy. Innym dziwnym ubarwieniem jest biel, jasna
szarość Skavenów. Te Skaveny posiadają zazwyczaj ogromne moce lub zdolności
przywódcze. Większość Szarych Proroków to albinosy, lub jaśniejąca szarość jak u Straży
Rady. Uczeni uważają że świecące futra są zamierzone by ułatwić im poruszanie się po
podziemiach zaś same Skaveny uważają, że jest to błogosławieństwo, wyróżnienie Rogatego
2
Szczura. Skaveny posiadają bardzo wyostrzone zmysły. Pomimo kiepskiego wzroku na
powierzchni, w podziemiach są niesłychanie spostrzegawcze. Ważny jest zmysł węchu dzięki
któremu rozpoznają innego Skavena. Dzięki węchowi mogą rozpoznać stany emocjonalne.
Psychologiczny opis Skavena
Skaveny są istotami społecznymi, z małym wyróżnieniem jednostek, posiadają silny instynkt
samozachowawczy, zawsze szukają wyjścia z sytuacji, są w stanie porzucić przyjaciół nie
obwiniając się później winą za ucieczkę.
Skaveńska psychologia jest głęboko zakorzeniona wokół dwóch poglądów.
Identyfikacji społecznej i ich własnych dziwadeł. W klanie Skaven będzie zachowywał się
zgodnie z wskazówkami starszego bez oporu i niechęci. Lecz poza sztywnymi zasadami i
hierarchii, lub po upadku porządku społecznego, każdy szczur będzie dla siebie panem. To
zazwyczaj utrudnia Skaveńskie ekspedycje gdy po opuszczeniu klanu, każdy będzie chciał
zdominować i przejąć kontrolę nad innymi. Często jeden Skaven osiągnie silną pozycję, lecz
grupa będzie już osłabiona, a morale zniszczone w wyniku walk między sobą i ekspedycja nie
będzie w stanie wykonać celu swej misji
Pomimo ich małej odwagi, Skaveny są ekstremalnie przebiegłe. Ich procesy myślowe
nie są racjonalne lecz często intuicyjne. Najbardziej inteligentne Skaveny są bardzo ambitne i
kłamliwe, i będą stale szukały możliwości manipulowania i kontrolowania swoimi
pobratymcami.
Historia Skavenów
Jak Skaveny stały się plagą świata nikt nie jest w stanie odpowiedzieć jednoznacznie. Historie
takie jak
Klątwa Trzynastu
twierdzą, że powstały dzięki złym ludzkim uczynkom. Kilku
uczonych jest zdania że są one po prostu zmutowanymi szczurami, inny twierdzą że Skaveny
to dawni ludzie. Poetyckie wytłumaczenie mówi iż pochodzą z mroków i ciemności ludzkiej
duszy, cokolwiek to znaczy.
Początek Skavenów datuje się na 1500 lat przed zjednoczeniem Imperium przez
Sigmara, na terenie Moczar Zniweczenia???. w Tilei. Najpierw założyli miasto Skavenblight,
gdzie według legend było najpierw ludzkie miasto, które jest odpowiedzialne za powstanie
Skavenów. Czy to jest prawda czy nie, faktem jest że Skavenblight jest centrum Ich
Podziemnego Imperium.
Skaveny rozwijały się przez lata, i wraz ze wzrostem ich mocy, rosły ich ambicje. W
tym czasie wielu z ich czarodziejów wynalazło przebiegły plan by rozedrzeć ziemię, w
miejscach ludzkich osad i zagarnąć cały Stary Świat pod ich dominację. Ziemia będzie
poznaczona bruzdami i dziurami w których Skaveny zbudują swoje miasta . Ambitny plan
jednak upadł z katastrofalnym skutkiem. Urządzenie magów zawiodło zepsuło się i wysłało
kilka fal sejsmicznych. Krasnoludzkie i Goblińskie twierdze zostały zniszczone, zasypując
miliony w swych własnych domach, od teraz grobowcach. Ludzkie miasta straciły wiele
wspaniałych budowli. Mimo iż urządzenie nie ukończyło dzieła zniszczenia jednak dosięgło
choć w niewielkim stopniu każdego.
Pomimo tej klęski, Skavenblight stale istniało, a świątynia Rogatego Szczura
wystawała ponad zniszczone ziemie. Z tej świątyni wyszło krocząc dwanaście
zakapturzonych rogatych postaci przemawiając w imieniu samego Rogatego Szczura. Ci
głoszący słowo są znani jako Szarzy Lordowie, którzy rozpoczęli exodus, który rozszerzył
rasę Skavenów na wszystkie strony świata. Ci Szarzy Lordowie byli wybranymi uczniami
Rogatego Szczura, i oni są odpowiedzialni za rozprzestrzenienie się Skavenów dzięki czemu
lokalne niebezpieczeństwa nie są w stanie zniszczyć rasy. Skaveny, które przetrwały
nieszczęście zostały podzielone na dwanaście grup, każda prowadzona przez Szarego Lorda.
3
Jedna z nich wraz z Lordem została z tyłu gdy pozostałe jedenaście ruszyło na poszukiwanie
swych mrocznych domostw.
Skaveny poszerzały swe tereny, wiele ze zniszczonych lub częściowo
zdemolowanych Krasnoludzkich miast dostało się w ich łapy. Inne oblegano lub dręczono
przez wieki. Tysiące niewolników zostało zdobytych na oszołomionych skłóconych
Krasnoludach i goblinoidach. Grupy Skavenów odeszły i słuch o nich zaginął na całe wieki.
W tym czasie Szarzy Lordowie i ustalona Rada Trzynastu zabroniła używać Skavenom
jakiejkolwiek formy magii. Tylko Szarzy Prorocy, kapłani służący Rogatemu Szczurowi, i
klan Skryre, który pozostał w Skavenblight badający przyczynę wypadku, mógł używać
magii.
Skavenska potrzeba spaczenia zaprowadziła ich bezpośrednio do rywalizacji z
potężnym nekromantą o niewysłowionej potędze, istocie zwanej
Nagash
. Nagash
niewątpliwie najpotężniejszy z Nekromantów posiadał niewyobrażalną moc i ogromną armię
ożywieńców na swych rozkazach. By kontynuować swoje mroczne rytuały, Nagash
potrzebował ogromnej ilości kwintesencji Spaczenia. Jego twierdza Kaleki Szczyt leżała na
szczycie ogromnego meteoru Spaczenia i Skaveny wraz z Nagashem zaczęły toczyć wojnę.
Bitwa gorzała przez wiele lat do czasu gdy Skaveny zamordowały Nagasha i przypisały sobie
prawo do Kalekiego Szczytu. Moce Nagasha po śmierci były tak wielkie, że umożliwiły mu
powrót do twierdzy w późniejszym czasie i dały mu możliwość zemsty na Skavenach.
Zniszczył cały klan Rikek, który osiedlił się i wydobywał Spaczeń. Zemsta była straszna,
jednakże do tego czasu Skaveny wydobyły większość Spaczenia i moc Nagasha została
mocno ograniczona.
W wieku gdy Imperium zostało zjednoczone przez Sigmara Młotodzierżcę
Skavendom został odwiedzony przez powracający klan. Klan Pestilens prowadzony przez
Szarego Lorda, zawitał on po wielu przebytych morzach i pustyniach do Lustrii. Poniżej
gęstej dżungli Skaveny odkryły opuszczone miasta największej i najbardziej zaawansowanej
cywilizacji, sami zostali mistrzami chorób. Skaveny walczyły przez setki lat z reptilionami i
wodno-lądową rasą z pobliskich miast, zanim rozpoczęły swój powrót do Skavenblight.
To ten Klan, Klan Pestilence przyniósł wyniszczające działania wojenne na
Skavendom. Prowadzony przez zakapturzonego kapłana znanego jako Zakapturzony
Pestilence, Rozprzestrzenił się on na Południowych Ziemiach, jako walczący Klan
kontrolowany przez jednego z pozostałych Szarych Lordów. Szarego Lorda Azarskittar. Klan
ten to fanatyczne armie szerzące choroby, a ich marsz wydaje się być niepowstrzymywalny.
Klan Pestilens został wykorzystany przez Lorda Azarskittara do oczyszczania twierdz by
ostatecznie zaatakować Skavenblight.
Rada była zaskoczona atakiem, walka trwała przez wiele lat. Pomimo prób pokonania
Klanu, całe Południowe Ziemie dostały się pod jego panowanie. Wiele innych klanów
wziętych szturmem przyłączyło się do wojny przeciwko Radzie. Taki stan rzeczy istniał przez
kolejne 500 lat Równowaga sił mogła ulec zmianie tylko w momencie wsparcia ze strony
powracającego innego Klanu, Klanu Eshin.
Klan Eshin został prowadzony daleko na wschód, poza rozdarte Krasnoludzkie miasta,
poza Mroczne Ziemie, do krainy znanej w Starym Świecie jako Kitaj. Dzięki swemu Szaremu
Prorokowi ukryli się w górach nie zauważeni przez zamieszkującą je ludność. Ostrożnie
obserwowali ludzi i uczyli się cichej i śmiertelnej sztuki praktykowanej przez ludzi. Wrócili
by wspomóc Radę gdyż Klan Eshin zobowiązał się służyć Radzie Trzynastu i Kultowi
Rogatego Szczura. Przez następny wiek klany sprzymierzone z klanem Pestilens stały się
celem bezlitosnych ataków skrytobójstwa, sabotażu i porwań przez czarno odzianych agentów
Klanu Eshin. Pozycja klanu Pestilens uległa znacznemu osłabieniu dzięki połączonym atakom
Klanu Eshin, Rady, Klanu Skryre, i rannemu, pobitemu i zgorzkniałemu Szaremu Lordowi
Azarskittarowi.
4
Klan Pestilens, zdając sobie sprawę z osłabienia pozycji wykonał potajemnie
przyjazne gesty w stosunku do Rady Trzynastu. Rada, po wiekach walk i zwycięstwach
niechętnie zawarła umowę z Klanem Pestilens, ale Szarzy Prorocy domagali się spotkania
Rady z wysłannikami Klanu Pestilens. Przywódca Klanu Pestilens Arch Plaguelord Nurglitch
sam wybrał się do Skavenblight unikając po drodze wielu prób zabicia. Przybywszy do
świątyni, Nurglitch poinformował Radę że Klan Pestilens chce przyłączyć się do służby
Radzie, jak i poinformował Radę, że jeśli odrzuci jego wielkoduszność to wysłannicy użyją
na nich swej najokrutniejszej i złośliwej zarazy. Rada zaakceptowała Klan z powrotem do
Skavendomu, i Nurglitch, po pokonaniu innego członka Rady w pojedynku wstąpił do Rady
Trzynastu.
Wraz z zamknięciem wewnętrznych problemów społeczność Skavenów zwróciła swą
uwagę na ich wrogów na ziemi. W 1111, Kalendarza Imperium, Klan Pestilens rozsiał Czarną
Plagę w miejscach ludzkich osad. Efekt zarazy był straszny, całe miasta zmiotło z
powierzchni ziemi. W trakcie gdy zaraza zbierała żniwo Skaveny przygotowały się do
niszczenia ludzkich siedzib. Następnych kilka lat było ponure dla Imperium i okolicznych
stanów. Gdy zaraza pustoszyła ziemię, Skaveny złapały tych co przeżyli i ich zniewolili.
Skaveny odniosły wielkie zwycięstwo, Klan Pestilens otrzymał duże poparcie Rady, stając się
przedmiotem wrogości innych klanów. Jednak sukces Skavenów zbliżał się ku końcowi.
Skavenski atak na Middenheim w 1118 został odparty, i zaraza uległa osłabieniu.
Następnym problemem stały się ciała pozostałe po zarazie i praktykujący czarną magię nie
uznający autorytetów prawa. We wschodniej części Imperium, Skaveny, które przybyły do
miast zarażonych plagą odkryły, że ciała zostały animowane i kontrolowane przez
Nekromantę. Skaveny walczące na wschodzie przegrywały z tymi z którymi już raz wygrali.
Nie męczące się i nie czujące strach armie ożywieńców i ich panowie walczyli ponad
walącym się Imperium W 1124 Imperium wykonało zdumiewający powrót i Skaveny zostały
zepchnięte pod ziemię a ich wrogowie, Nekromanci i Wampiry Sylvani zaczęły być ścigane
przez Łowców Chaosu i Kapłanów Morra.
Skaveny cierpiały z powodu oszałamiających porażek w następnych dwóch dekadach,
i wraz z Radą Trzynastu Klan Pestilens stracił swój uprzedni prestiż. Wieki później Klan
Pestilens starał się odzyskać prestiż dzięki zarazie Czerwonemu Syfilisowi zesłanemu na
Bretonię. Czerwona Kiła zawiodła nie wytwarzając efektu Czarnej Plagi i szukając poparcia
dla kończącego hegemonię klanu Pestilens nad Radą, rywale zażądali usunięcia go z Rady.
Podczas dni głosowania mających zadecydować o dalszym losie Klanu Pestilens w Radzie,
Klan Pestilens dokonał zamachu przeciwko Radzie, Szarzy Prorocy i albinowska Straż Rady
Świątyni Rogatego Szczura pobiła i zmusiła do wycofania się Mnichów Zarazy Klanu
Pestilans. Wojna wybuchła we wszystkich Skavendomach i strukturach społecznych
Skavenów, stare urazy w połączeniu z nowymi doprowadziły do wojny domowej.
Skavenblight i świątynia zostały zajęte przez Klan Skryre, żądania zasadności walki zostały
zignorowane przez oba Klany, Moulder i Klan Pestilens. Klan Eshin stanął po stronie
oferujących wyższą cenę. Szarzy Prorocy spędzili większość czasu na wspólnym wysiłku
zakończenia tej wojny domowej, ale zdrada i walka była tak zawzięta, że wielu zapłaciło
najwyższą możliwą cenę
Wojna domowa wymagała czegoś niezwykłego by mogła się zakończyć. Stało się
to podczas okrutnego corocznego święta Rogatego Szczura w Vermintide w 2302 KI
(Kalendarza Imperium). Szarzy Prorocy, po ogromnym wysiłku , ustanowili ultimatum, że
tego dnia wszyscy wejdą do Skavenblight by świętować, co było wolą Rogatego Szczura.
Tego dnia po raz pierwszy w historii, każdy klan miał reprezentanta w świątyni, Szarzy
Prorocy rozpoczęli rytuał, prosząc Rogatego Szczura o wyrok. Rytuał miał niewyobrażalne
konsekwencje, Lord Proroków kierujący rytuałem został rozdarty i pojawił się Rogaty Szczur
we własnej osobie.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]