[pl] Warhammer WFRP - Ksiega szczura, RPG, warhammer
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tłumaczenie: Tomasz Żurański „Maxell Silverhammer” Sorry za błędy i przekłamania.
(czasami stosuję zamiennie Lord i Pan. Zacząłem tłumaczyć ten dodatek z racji nabawienia się nienawiści do Skavenów (dzięki Badhelen), lecz w miarę tłumaczenia zacząłem ich o zgrozo!!!... szanować?) KSIĘGA SZCZURA (BOOK OF RAT)
Najbardziej Naukowy Traktat o Istocie zwanej Skaven i Eksploracji Mrocznych Sekretów Wstrętnych Sług Rogatego Szczura
Autor: Garett Lepper
Specjalne podziękowania dla:
Thomas Oesterlie (za nieocenioną pomoc i radę), Oliver Rosenkranz (który pozwolił mi na używanie swoich materiałów), Graeme Davis (za materiały, szczególnie opis Szczuro Wilków i Szczuro Ogrów), Noel Welsh i Pasi Pohjanpera,
i oczywiście, mojej oryginalnej grupie graczy WFRP:
(John, Jon, Chuck i Brandon).
78
Rozdział Pierwszy – Skaven
Poniżej miejskiej wrzawy miast Starego Świata, poniżej placów targowych, domów bogatych i biednych, jednakże głęboko zakorzeniony poza cywilizacją, znajduje się świat kłębiących się ciemności... kilku ludzi wie o tym raku rozszerzającym się jak pasożyt żyjący z ludzkich miast...
Skaveni są pobłogosławionymi sługami Rogatego Szczura. Zgodnie z ich legendami zostali uformowani przez swego stwórcę, i są jego największymi ulubieńcami. Szarzy Prorocy, najbliżsi bogu spośród Skavenów czekają i tworzą intrygi przeciwko swym wrogom, oczekując przybycia Rogatego Szczura, który da im cały świat. Skaveni przypominają duże szczury zazwyczaj naznaczone przez swego boga. Żyją pod ziemią w tunelach, jaskiniach itp., gdzie ich rosnące w potęgę Imperium jest niezauważalne.
Błędnie są uosabiani ze zwierzołakami. Zwierzołaki to istoty różnego wyglądu służące różnym bogom Chaosu, Skaveny zaś są do siebie podobne. Wierzy się że to podobieństwo ma związek z jakimś nikczemnym przeznaczeniem Rogatego Szczura.
Natura Skavenów
Skaveni są jednymi ze sług Chaosu. Nie wiadomo kiedy przybyli, i krąży na ten temat wiele legend. Z tego co wiadomo można stwierdzić ze spaczeń odgrywa u nich wielką rolę. Spaczeń czyli fizyczna manifestacja Chaosu wyglądająca jak czarny kamień, dziwny w dotyku. Spaczeń emanuje surową i naturalną moc Chaosu, zmieniając i wypaczając bezpośrednie sąsiedztwo. Dlaczego Skaveni nie ponoszą żadnych szkód związanych ze stałym wystawieniem się na działanie spaczenia tego uczeni nie wiedzą.
Wygląd skavena
Dla wielu Skaveni są połączeniem najgorszych cech ludzkich i szczurzych. Szkodliwy i pokryty brudnym futrem Skaven ma od 1,2 do 1,8 metra wzrostu. Chodzą na swych „nogach” i używają swych „rąk” do walki bronią. Mimo ich solidnej postury i silnej struktury kostnej potrafią być bardzo giętcy. Zazwyczaj są w stanie dorównać swojemu przeciwnikowi w fizycznych starciach.
Skaveny są niesamowicie szybkie. Wszystkie są niesamowicie aktywne. Ich nienaturalny metabolizm jest rezultatem aktywności, dzięki czemu śpią tylko 4 godziny na dobę. Ten metabolizm i super aktywność tłumaczą szybkość i wigor Skavenów jednak wytwarza on stres i wyczerpuje ich ciała. Nadzwyczajna aktywność wymaga testu wytrzymałości organizmu czy podoła czy nie (śmierć). Ta niesamowita aktywność wywołuje to co jest nazywane Czarnym Głodem. Po wielkim wydatku energii fizycznej, Skaven wpada w szał, szukając pożywienia wśród swych wrogów lub rannych a nawet trupów. Ten sam metabolizm jak i dieta Skavenów jest powodem, który tłumaczy tak krótki czas życia, tylko nieliczni żyją więcej niż kilka lat.
Kolor ich futra określa status Klanowy. Najsilniejsi z nich i najbardziej zasłużeni mają futro w ciemnych barwach., zazwyczaj ciemny brąz lub całe czarne. Zabójcy z Klanu Eshin są zazwyczaj tego koloru , jako Stormverminy. Innym dziwnym ubarwieniem jest biel, jasna szarość Skavenów. Te Skaveny posiadają zazwyczaj ogromne moce lub zdolności przywódcze. Większość Szarych Proroków to albinosy, lub jaśniejąca szarość jak u Straży Rady. Uczeni uważają że świecące futra są zamierzone by ułatwić im poruszanie się po podziemiach zaś same Skaveny uważają, że jest to błogosławieństwo, wyróżnienie Rogatego Szczura. Skaveny posiadają bardzo wyostrzone zmysły. Pomimo kiepskiego wzroku na powierzchni, w podziemiach są niesłychanie spostrzegawcze. Ważny jest zmysł węchu dzięki któremu rozpoznają innego Skavena. Dzięki węchowi mogą rozpoznać stany emocjonalne.
Psychologiczny opis Skavena
Skaveny są istotami społecznymi, z małym wyróżnieniem jednostek, posiadają silny instynkt samozachowawczy, zawsze szukają wyjścia z sytuacji, są w stanie porzucić przyjaciół nie obwiniając się później winą za ucieczkę.
Skaveńska psychologia jest głęboko zakorzeniona wokół dwóch poglądów. Identyfikacji społecznej i ich własnych dziwadeł. W klanie Skaven będzie zachowywał się zgodnie z wskazówkami starszego bez oporu i niechęci. Lecz poza sztywnymi zasadami i hierarchii, lub po upadku porządku społecznego, każdy szczur będzie dla siebie panem. To zazwyczaj utrudnia Skaveńskie ekspedycje gdy po opuszczeniu klanu, każdy będzie chciał zdominować i przejąć kontrolę nad innymi. Często jeden Skaven osiągnie silną pozycję, lecz grupa będzie już osłabiona, a morale zniszczone w wyniku walk między sobą i ekspedycja nie będzie w stanie wykonać celu swej misji
Pomimo ich małej odwagi, Skaveny są ekstremalnie przebiegłe. Ich procesy myślowe nie są racjonalne lecz często intuicyjne. Najbardziej inteligentne Skaveny są bardzo ambitne i kłamliwe, i będą stale szukały możliwości manipulowania i kontrolowania swoimi pobratymcami.
Historia Skavenów
Jak Skaveny stały się plagą świata nikt nie jest w stanie odpowiedzieć jednoznacznie. Historie takie jak Klątwa Trzynastu twierdzą, że powstały dzięki złym ludzkim uczynkom. Kilku uczonych jest zdania że są one po prostu zmutowanymi szczurami, inny twierdzą że Skaveny to dawni ludzie. Poetyckie wytłumaczenie mówi iż pochodzą z mroków i ciemności ludzkiej duszy, cokolwiek to znaczy.
Początek Skavenów datuje się na 1500 lat przed zjednoczeniem Imperium przez Sigmara, na terenie Moczar Zniweczenia???. w Tilei. Najpierw założyli miasto Skavenblight, gdzie według legend było najpierw ludzkie miasto, które jest odpowiedzialne za powstanie Skavenów. Czy to jest prawda czy nie, faktem jest że Skavenblight jest centrum Ich Podziemnego Imperium.
Skaveny rozwijały się przez lata, i wraz ze wzrostem ich mocy, rosły ich ambicje. W tym czasie wielu z ich czarodziejów wynalazło przebiegły plan by rozedrzeć ziemię, w miejscach ludzkich osad i zagarnąć cały Stary Świat pod ich dominację. Ziemia będzie poznaczona bruzdami i dziurami w których Skaveny zbudują swoje miasta . Ambitny plan jednak upadł z katastrofalnym skutkiem. Urządzenie magów zawiodło zepsuło się i wysłało kilka fal sejsmicznych. Krasnoludzkie i Goblińskie twierdze zostały zniszczone, zasypując miliony w swych własnych domach, od teraz grobowcach. Ludzkie miasta straciły wiele wspaniałych budowli. Mimo iż urządzenie nie ukończyło dzieła zniszczenia jednak dosięgło choć w niewielkim stopniu każdego.
Pomimo tej klęski, Skavenblight stale istniało, a świątynia Rogatego Szczura wystawała ponad zniszczone ziemie. Z tej świątyni wyszło krocząc dwanaście zakapturzonych rogatych postaci przemawiając w imieniu samego Rogatego Szczura. Ci głoszący słowo są znani jako Szarzy Lordowie, którzy rozpoczęli exodus, który rozszerzył rasę Skavenów na wszystkie strony świata. Ci Szarzy Lordowie byli wybranymi uczniami Rogatego Szczura, i oni są odpowiedzialni za rozprzestrzenienie się Skavenów dzięki czemu lokalne niebezpieczeństwa nie są w stanie zniszczyć rasy. Skaveny, które przetrwały nieszczęście zostały podzielone na dwanaście grup, każda prowadzona przez Szarego Lorda. Jedna z nich wraz z Lordem została z tyłu gdy pozostałe jedenaście ruszyło na poszukiwanie swych mrocznych domostw.
Skaveny poszerzały swe tereny, wiele ze zniszczonych lub częściowo zdemolowanych Krasnoludzkich miast dostało się w ich łapy. Inne oblegano lub dręczono przez wieki. Tysiące niewolników zostało zdobytych na oszołomionych skłóconych Krasnoludach i goblinoidach. Grupy Skavenów odeszły i słuch o nich zaginął na całe wieki. W tym czasie Szarzy Lordowie i ustalona Rada Trzynastu zabroniła używać Skavenom jakiejkolwiek formy magii. Tylko Szarzy Prorocy, kapłani służący Rogatemu Szczurowi, i klan Skryre, który pozostał w Skavenblight badający przyczynę wypadku, mógł używać magii.
Skavenska potrzeba spaczenia zaprowadziła ich bezpośrednio do rywalizacji z potężnym nekromantą o niewysłowionej potędze, istocie zwanej Nagash. Nagash niewątpliwie najpotężniejszy z Nekromantów posiadał niewyobrażalną moc i ogromną armię ożywieńców na swych rozkazach. By kontynuować swoje mroczne rytuały, Nagash potrzebował ogromnej ilości kwintesencji Spaczenia. Jego twierdza Kaleki Szczyt leżała na szczycie ogromnego meteoru Spaczenia i Skaveny wraz z Nagashem zaczęły toczyć wojnę. Bitwa gorzała przez wiele lat do czasu gdy Skaveny zamordowały Nagasha i przypisały sobie prawo do Kalekiego Szczytu. Moce Nagasha po śmierci były tak wielkie, że umożliwiły mu powrót do twierdzy w późniejszym czasie i dały mu możliwość zemsty na Skavenach. Zniszczył cały klan Rikek, który osiedlił się i wydobywał Spaczeń. Zemsta była straszna, jednakże do tego czasu Skaveny wydobyły większość Spaczenia i moc Nagasha została mocno ograniczona.
W wieku gdy Imperium zostało zjednoczone przez Sigmara Młotodzierżcę
Skavendom został odwiedzony przez powracający klan. Klan Pestilens prowadzony przez Szarego Lorda, zawitał on po wielu przebytych morzach i pustyniach do Lustrii. Poniżej gęstej dżungli Skaveny odkryły opuszczone miasta największej i najbardziej zaawansowanej cywilizacji, sami zostali mistrzami chorób. Skaveny walczyły przez setki lat z reptilionami i wodno-lądową rasą z pobliskich miast, zanim rozpoczęły swój powrót do Skavenblight.
To ten Klan, Klan Pestilence przyniósł wyniszczające działania wojenne na Skavendom. Prowadzony przez zakapturzonego kapłana znanego jako Zakapturzony Pestilence, Rozprzestrzenił się on na Południowych Ziemiach, jako walczący Klan kontrolowany przez jednego z pozostałych Szarych Lordów. Szarego Lorda Azarskittar. Klan ten to fanatyczne armie szerzące choroby, a ich marsz wydaje się być niepowstrzymywalny. Klan Pestilens został wykorzystany przez Lorda Azarskittara do oczyszczania twierdz by ostatecznie zaatakować Skavenblight.
Rada była zaskoczona atakiem, walka trwała przez wiele lat. Pomimo prób pokonania Klanu, całe Południowe Ziemie dostały się pod jego panowanie. Wiele innych klanów wziętych szturmem przyłączyło się do wojny przeciwko Radzie. Taki stan rzeczy istniał przez kolejne 500 lat Równowaga sił mogła ulec zmianie tylko w momencie wsparcia ze strony powracającego innego Klanu, Klanu Eshin.
Klan Eshin został prowadzony daleko na wschód, poza rozdarte Krasnoludzkie miasta, poza Mroczne Ziemie, do krainy znanej w Starym Świecie jako Kitaj. Dzięki swemu Szaremu Prorokowi ukryli się w górach nie zauważeni przez zamieszkującą je ludność. Ostrożnie obserwowali ludzi i uczyli się cichej i śmiertelnej sztuki praktykowanej przez ludzi. Wrócili by wspomóc Radę gdyż Klan Eshin zobowiązał się służyć Radzie Trzynastu i Kultowi Rogatego Szczura. Przez następny wiek klany sprzymierzone z klanem Pestilens stały się celem bezlitosnych ataków skrytobójstwa, sabotażu i porwań przez czarno odzianych agentów Klanu Eshin. Pozycja klanu Pestilens uległa znacznemu osłabieniu dzięki połączonym atakom Klanu Eshin, Rady, Klanu Skryre, i rannemu, pobitemu i zgorzkniałemu Szaremu Lordowi Azarskittarowi.
Klan Pestilens, zdając sobie sprawę z osłabienia pozycji wykonał potajemnie przyjazne gesty w stosunku do Rady Trzynastu. Rada, po wiekach walk i zwycięstwach niechętnie zawarła umowę z Klanem Pestilens, ale Szarzy Prorocy domagali się spotkania Rady z wysłannikami Klanu Pestilens. Przywódca Klanu Pestilens Arch Plaguelord Nurglitch sam wybrał się do Skavenblight unikając po drodze wielu prób zabicia. Przybywszy do świątyni, Nurglitch poinformował Radę że Klan Pestilens chce przyłączyć się do służby Radzie, jak i poinformował Radę, że jeśli odrzuci jego wielkoduszność to wysłannicy użyją na nich swej najokrutniejszej i złośliwej zarazy. Rada zaakceptowała Klan z powrotem do Skavendomu, i Nurglitch, po pokonaniu innego członka Rady w pojedynku wstąpił do Rady Trzynastu.
Wraz z zamknięciem wewnętrznych problemów społeczność Skavenów zwróciła swą uwagę na ich wrogów na ziemi. W 1111, Kalendarza Imperium, Klan Pestilens rozsiał Czarną Plagę w miejscach ludzkich osad. Efekt zarazy był straszny, całe miasta zmiotło z powierzchni ziemi. W trakcie gdy zaraza zbierała żniwo Skaveny przygotowały się do niszczenia ludzkich siedzib. Następnych kilka lat było ponure dla Imperium i okolicznych stanów. Gdy zaraza pustoszyła ziemię, Skaveny złapały tych co przeżyli i ich zniewolili. Skaveny odniosły wielkie zwycięstwo, Klan Pestilens otrzymał duże poparcie Rady, stając się przedmiotem wrogości innych klanów. Jednak sukces Skavenów zbliżał się ku końcowi.
Skavenski atak na Middenheim w 1118 został odparty, i zaraza uległa osłabieniu. Następnym problemem stały się ciała pozostałe po zarazie i praktykujący czarną magię nie uznający autorytetów prawa. We wschodniej części Imperium, Skaveny, które przybyły do miast zarażonych plagą odkryły, że ciała zostały animowane i kontrolowane przez Nekromantę. Skaveny walczące na wschodzie przegrywały z tymi z którymi już raz wygrali. Nie męczące się i nie czujące strach armie ożywieńców i ich panowie walczyli ponad walącym się Imperium W 1124 Imperium wykonało zdumiewający powrót i Skaveny zostały zepchnięte pod ziemię a ich wrogowie, Nekromanci i Wampiry Sylvani zaczęły być ścigane przez Łowców Chaosu i Kapłanów Morra.
Skaveny cierpiały z powodu oszałamiających porażek w następnych dwóch dekadach, i wraz z Radą Trzynastu Klan Pestilens stracił swój uprzedni prestiż. Wieki później Klan Pestilens starał się odzyskać prestiż dzięki zarazie Czerwonemu Syfilisowi zesłanemu na Bretonię. Czerwona Kiła zawiodła nie wytwarzając efektu Czarnej Plagi i szukając poparcia dla kończącego hegemonię klanu Pestilens nad Radą, rywale zażądali usunięcia go z Rady. Podczas dni głosowania mających zadecydować o dalszym losie Klanu Pestilens w Radzie, Klan Pestilens dokonał zamachu przeciwko Radzie, Szarzy Prorocy i albinowska Straż Rady Świątyni Rogatego Szczura pobiła i zmusiła do wycofania się Mnichów Zarazy Klanu Pestilans. Wojna wybuchła we wszystkich Skavendomach i strukturach społecznych Skavenów, stare urazy w połączeniu z nowymi doprowadziły do wojny domowej. Skavenblight i świątynia zostały zajęte przez Klan Skryre, żądania zasadności walki zostały zignorowane przez oba Klany, Moulder i Klan Pestilens. Klan Eshin stanął po stronie oferujących wyższą cenę. Szarzy Prorocy spędzili większość czasu na wspólnym wysiłku zakończenia tej wojny domowej, ale zdrada i walka była tak zawzięta, że wielu zapłaciło najwyższą możliwą cenę
Wojna domowa wymagała czegoś niezwykłego by mogła się zakończyć. Stało się to podczas okrutnego corocznego święta Rogatego Szczura w Vermintide w 2302 KI (Kalendarza Imperium). Szarzy Prorocy, po ogromnym wysiłku , ustanowili ultimatum, że tego dnia wszyscy wejdą do Skavenblight by świętować, co było wolą Rogatego Szczura. Tego dnia po raz pierwszy w historii, każdy klan miał reprezentanta w świątyni, Szarzy Prorocy rozpoczęli rytuał, prosząc Rogatego Szczura o wyrok. Rytuał miał niewyobrażalne konsekwencje, Lord Proroków kierujący rytuałem został rozdarty i pojawił się Rogaty Szczur we własnej osobie.
Rogaty Szczur umieścił ogromny monolitowy obelisk spaczenia w komnacie, Filar Przykazań, musieli zaprzestać sprzeczki i skierować swą energię by wypełniać plany Rogatego Szczura. Tylko pobłogosławieni przez niego mogą dotknąć filaru i żyć i wejść w skład Rady Trzynastu. Wtedy Rogaty Szczur powrócił tam skąd przybył. Kilka Skavenów zrzekło się statusu Radnych, inni zginęli dotykając Filar, lecz dwunastu przeżyło by stać się Radą i znów móc służyć w wykonaniu krwawych planów Rogatego Szczura. Wiele wieków wojen zapomniano, i nowo wybrane zjednoczone dowództwo wybrane przez Radę Trzynastu, było gotowe do wojny z rasami naziemnymi, gotowe do odziedziczenia świata jak obiecał im to Rogaty Szczur
Rozdział Drugi – Społeczność Skavenów.
„ Hej Markos, słyszałem jak mówiłeś o nieszczęściu które musisz znosić. Siądź tutaj w tej ciepłej karczmie z piwem w brzuchu, i mów swe ogniste słowa jak to Hrabia obciąża nas opłatami wreszcie opowiedz o niesprawiedliwości i jak ty to możesz dłużej znosić.
Ale pozwól mi opowiedzieć o nieszczęściu... Wiele lat temu schwytany i wywieziony z mojej wioski podczas ataku Skavenów. Czy możesz sobie wyobrazić wszystkie te lata które prześladują starego człowieka. Nie jesteś w stanie nawet pojąć nieszczęścia i bólu jakiego uświadczyłem, podczas tych lat tortur. Pracowaliśmy i umieraliśmy w imię tych nikczemnych rzeczy. Spędziliśmy wszystkie dni w ciemnych podziemiach, kopalniach drążąc tunele wydobywając różne rzeczy, wokół nas umierali z wyczerpania nasi znajomi. Noce spędzaliśmy w niewolniczych dołach wśród chorych, umierających. Powietrze niosło zapach śmierci i rozkładu. Nasze ciała odchodziły od kości, nosiliśmy różne choroby, mieliśmy zainfekowane rany. Skaveny przychodziły i zabierały co bardziej szalonych do swych rytuałów i świąt. Męczyły torturowały, szarpały doprowadzały do tego, że nasze ciała były podarte na strzępy.
Kiedy inny klan zaatakował naszych porywaczy z powodu wielu waśni, Zrzuciłem więzy i uciekłem, uciekając z kopalni, niewolnictwa, i pewnej śmierci. Nie mam pojęcia jak długo wędrowałem po podziemiach, w końcu znalazłem drogę do wyjścia. Nie mogę opisać wrażeń gdy czułem i spoglądałem w niebo, chmury, słońce, wzniesione szczyty.
Więc, Markos Hrabia wydziera twoje pieniądze, materialne dobra. Skaveny wzięły ode mnie rękę, oko, moją męskość, i okaleczyły mnie na całe życie. Złamali mi ciało i umysł. Skradli lata życia w zamian za „nieszczęście”.
Więc nie chcę od ciebie słyszeć o twoim nieszczęściu. Nie możesz pojąć ile „nieszczęścia” może spotkać jedną osobę, ile może ona wytrzymać. Nie masz pojęcia jakiego rodzaju koszmary nachodzą mnie nocą. Jeszcze nie zdołałem się od nich uwolnić, cały czas mnie dręczą. Jak już powiedziałem, nie chcę słyszeć o twoim nieszczęściu Markos. Nie możesz pojąć czym „nieszczęście” naprawdę jest..”
Kultura Skavenów
Centrum Skavenskiej kultury i cywilizacji znajduje się w Skavenblight. Od zrujnowanego miasta rozchodzi się sieć tuneli i labiryntów na cały Stary Świat znane jako Podziemne Imperium. Ten obszar jest poza kontrolą Kultu Rogatego Szczura, i jego wybrańców, Rady Trzynastu i Szarych Proroków. Większa część Skavendomu przestrzega zasad i autorytetów lecz są grupy rebeliantów, i przeciwstawiający się autorytetom tradycji.
Natura społeczeństwa Skavenów i ich samych tworzy niemożliwym silne centrum kontroli Podziemnego Imperium. Wraz z rozproszeniem się rasy Skavenów w odizolowane społeczności, ich ambicje, intrygi i służba sobie, Rada Trzynastu może tylko kontrolować w skrajnej potrzebie. Wewnątrz klanów , wszystkie Klany Skavenów są zorganizowane w hierarchie gdzie najsilniejszy i najprzebieglejszy ma kontrolę i władzę nad życiem innych. W konkurencji dla tych mocy i autorytetów, Klany są wiecznie uwikłane w politykę i kryzysy wojenne w wielu aspektach: walcząc, mordując, spiskując, intrygując, torturując, porywając ,kłamiąc, zdradzając i umierając w nieskończonym procesie konspiracyjnym. Gdzie słabi giną, a najsilniejsi wycinają sobie krwawą drogę na sam szczyt.
Skavenskie Klany
Podstawową jednostką społeczeństwa Skavenów są Klany. Klan określa miejsce Skavenów w życiu i ich rolę. Ich życie obraca się wokół zwycięstw i bogactw ich Klanu. Gdy Klan jest silny to Skaveny też, gdy słaby i mu się nie wiedzie to ten sam los dotyka wszystkich jego członków, Skaveny są silnie połączone z klanem nie są indywidualistami.
Skaveny są tchórzliwe i rzadko stają same twarzą w twarz z niebezpieczeństwem. Silne są tylko w bezimiennej grupie. Skaveny potrafią żyć i umierać tylko w Klanie, Klan jest wszystkim co znają. Jest to rodzaj bezpieczeństwa jakiego wszystkie Skaveny poszukują.
Wiele Skavenów żyje w małych Klanach. Są one dowodzone przez Szefów Klanu, są to jednostki skupiające dużą grupę Skavenów dzielących te same tunele, gdzie istnieją między nimi współzależności. i są rządzone przez Szefa Klanu i jego wiernych stronników. Silni i sprytni Szefowie Klanów będą poszerzać swoje wpływy na pobliskie Klany. Te silne Klany i te z nimi sprzymierzone są znane jako Klany Wielkich Wojowników. Mniejsze Klany wchodzące w jego skład są dowodzone przez Szefów Klanu, którzy zawdzięczają swą pozycję i autorytet Klanowi Wojowników. Klany Wojowników są podejrzliwe i nieufne względem Klanowych Szefów i ci którzy są za bardzo ambitni lub kompetentni są eliminowani w krwawych czystkach.
Pomiędzy Skavenami istnieją cztery potężne, dominujące Klany, które pomimo swej wielkości, dzierżą nieproporcjonalny zasób mocy. Te Klany to: Klan Eshin ze Wschodu, Klan Moulder z Północy, Klan Pestilens z Lustrii i Południowych Ziem, i Klan Skryre ze Starego Świata. Każdy z tych klanów zostanie opisany poniżej w detalach.
Skavenska Hierarchia społeczna w Klanach Wojowników. (Warlord)
Skaveny stosują tę samą hierarchię we wszystkich klanach. Związki społeczne w klanie są podstawowe takie same jakie między wszystkimi skavenami. Zasady tworzone i podlegające hierarchii są stosowane przez prawie wszystkich i opierają się na tych samych „szkieletach”, rolach, i zadaniach respektowanych przez Skaveny. Te role są niezmienne.
Na szczycie każdej zjednoczonej w Klan grupy stoi Warlord, który może przybrać też tytuł Władcy Kanałów. Warlord jest głową Klanu jest on najsilniejszy, bezwzględny, i na tyle przebiegły by zjednoczyć kilka klanów. W walce zachowuje się jako siejący strach wojownik, potencjalny Warlord zazwyczaj kończy swe poprzednie panowanie w śmiertelny, okrutny i nagły sposób. Kilku Warlordów Klanu zazwyczaj subtelnie zastraszają Szefów Klanu przed próbą wyniesienia się do rangi Warlorda.
Warlord Klanu jest jednym z najpotężniejszych Skavenów w Skavendomie Oni decydują kto ma wstęp do koloni kobiet by utrzymać ciągłość rasy.. Każdy kto znajdzie się tam bez pozwolenia zostaje zabity w najbardziej nikczemny sposób.
Kontrolują oni również wszystkie klanowe decyzje. Warlord może rozmawiać na różne tematy z doradcą, lecz wszystkie decyzje wydaje sam. Nie oznacza to jednak, że za wszystko ponosi odpowiedzialność. Jeśli jakaś decyzja jest zła i zawiedzie, doprowadzi do katastrofy to może obwinić swego doradcę, który „sabotażował” jego genialny plan z powodu intryg i politycznych matactw! Ach! Zawiłości i piękno Skavenskiej polityki.
Pod sobą Warlord ma zazwyczaj kilku Szefów Klanu. Skaveny, które kontrolują pojedyncze kolonie. Jest to wielka rozszerzona rodzina, składająca się z kilku setek członków. Szef jest odpowiedzialny za ich codzienne czynności ich części Klanu. W trakcie nieobecności Warlorda, posiadają absolutną kontrolę nad Klanem i zazwyczaj spiskują przeciwko tym, którzy mają wielkie wpływy w Klanie. Są oni odpowiedzialni za wojsko i działania wojenne.
Wiele Klanów nie posiada Warlorda, Skavenskie jednostki uzyskują pozycję dzięki przebiegłości i sile.
Jeżeli Szef klanu jest niepodległy i nie jest podporządkowany Warlordowi, to posiada tą samą absolutną potęgę jak Warlord lecz z mniejszymi wpływami. Mówiąc krótko - jego słowo jest prawem.
Poniżej Szefów znajduje się Straż Klanu, i inne niestandardowe jednostki wojowników jakie posiada Klan. Są oni ochroniarzami Szefów i Warlordów, w stopniu odpowiadającym elitarnym wojskom skavenskim.
W wielu klanach straż składa się z niesławnych Stormverminów. Straż ma dostęp do damskich koloni, nikt poniżej ich nie posiada już tego przywileju.
Olbrzymią resztę stanowią Szczury klanu. Są to Skaveny, które wykonują zwykłe prace i obowiązki. W czasie wojny stają się na wpół wytrenowanymi rekrutami, i w pierwszej kolejności atakują wroga.. Skaveny, które wykazały się walecznością mogą stać się Strażnikami Klanu. Skaveny o mniejszej ambicji mają swoje role życia codziennego.
Najniższą klasę stanowią: Więźniowie, Padlinożercy i Złodziejaszki (kreatury). Więźniowie to zdobycze wojenne, kryminaliści, winni na tle politycznym. Ich życie nie ma wartości ani znaczenia i zazwyczaj żyją krótko i gwałtownie umierają Padlinożercy to Skaveni pełzający w brudzie i głodzie szukający resztek jedzenia, pasożyty pasożytniczej kultury. Są odpowiednikami ludzkich żebraków. złodziejaszki są mniej więcej żałosnymi skavenami żyjącymi z okradania pobratymców są odpowiednikami złodziei najgorszego gatunku.
Jedyną niższą grupą o żałośniejszej egzystencji są: ludzie, elfy, krasnoludy i inni więźniowie, złapani przez Skavenów podczas rajdów i bitw, żyją by być torturowanymi, składani jako ofiary krwawych rytuałów na cześć Rogatego Szczura.
Skavenska Rodzina
Skavenska rodzina różni się od rodzin zakładanych przez inne rasy. Warlordzi, Szefowie, i Strażnicy zajmują się wychowaniem w momencie przebywania w koloniach kobiet. Czyj jest czyj jest nie możliwe do stwierdzenia. Potomstwem tych aktów miłosnych zajmują się te z kobiet, które już nie są w wieku reproduktywnym.
Skavenskie Legowiska
Kompleksy tunelów w których żyją Skaveny, są zazwyczaj masywnymi i wijącymi się labiryntami tuneli i jaskiń, naturalnych i stworzonych przez Skaveny, które zostały połączone przed wiekami. Centra społeczności mogą znajdować się na jakimkolwiek poziomie, połączone są wznoszącymi się lub opadającymi tunelami, lub ścianami umożliwiającymi wspinaczkę, oraz chybotliwymi drewnianymi drabinkami, a w bardziej wyszukanych społeczność są to windy napędzane siłą skavenskich niewolników. Wewnętrzna strefa jest zazwyczaj przepełniona, cuchnąca, zanieczyszczona odchodami umierających skavenów. W powietrzu unosi się odór i smród, jaskinie są ciemne gdzieniegdzie tylko rozświetlone pochodniami lub innymi źródłami światła. W daleko położonych tunelach żyją wyrzutki społeczne i inne pasożytnicze typy. Dalej znajdują się strzeżone tunele innej społeczności.
Skavenskie Kobiety
Stanowią one mniej niż ¼ Skavenskiej populacji. Wiele umiera z powodu trudnych warunków życia. Skavenskie niemowlaki żeńskiej płci są często zabijane i zjadane przez ich matki, lub pozbawione opieki i umierają. Wiele z nich jest trzymanych pojedynczo w odosobnieniu, tylko w jednym celu oczekując „małżeńskich” wizyt Szefów klanu lub Strażników. Ponadto są one nieużyteczne dla skavenskiego społeczeństwa
Mogą mieć od 3 do 5 miotów i tyle małych w każdym, a tylko około ¼ dożywa wieku dorosłego.
Skavenska Ekonomia
Skavenska ekonomia jest klarowna i prosta, najsilniejszy bierze co chce. Zawsze gdy klan się wzbogaca, najwyższy przywódca pierwszy wybiera swoje łupy. Później Strażnicy i szczury klanu. Pożywienie jest rozdawane trochę bardziej sprawiedliwie i niewiele klanów zbuntowało się z tego powodu i doprowadziło do zmiany władz.
Wiele skavenów otrzymuje w prezencie od Szefów klanu różne błyskotki i dary by wzmóc ich lojalność, Strażnicy klanu otrzymują najlepszą broń i pożywienie, i możliwość pobytu z kobietą.
W klanie wielka część broni i niewolników zmienia właściciela. Cały system handlu opiera się na wymianie. Każdy klan chce być uznawany przez Radę Trzynastu więc zrzeka się 10 % własnych zasobów Spaczenia w zamian za opiekę i ochronę ze strony Rady. Ta działalność dawania Radzie Spaczenia jest znana jako Spaczeniowa Dziesięcina. Gdy klan nie zapłaci to nie zostanie wysłuchany przez Radę, będzie on ignorowany, lecz może się spodziewać nowych Zarządzeń Rady. Dziesięcina jest składana w ramach Rezerw Spaczenia, którą rozporządza Rada Trzynastu. Każdy klan składający dziesięcinę dostaje w zamian duże dary zwane Spaczeniowymi Talonami w zależności od ilości ofiarowanego Spaczenia. Klan może zawsze ofiarować o wiele więcej niż 10 %, a w zamian otrzyma więcej Talonów Spaczeniowych. Każdy klan posiadający talony posiada jakby część zapasów Spaczenia ze skarbców Rady. Talony są przechowywane i zaczarowane przez Szarych Proroków by zapobiec fałszerstwu. Są one używane w zamian za duże ilości niewolników, za zboże lub w celu zatrudnienia najemników. Są walutą używaną tylko na skalę makro-ekonomiczną.
Polityka Skavenów
Natura Skavenów jest niezbitym dowodem na to, że wszystko się zmienia. Konspiracja, intrygi, morderstwa, zdrada, szpiegowanie, to wszystko jest akceptowane tak długo jak długo można nad tym zapanować. To zachowanie szczura-zjadącego-szczura w tym świecie mrocznych ambicji jest centrum Skavenskiej społeczności, jest respektowane i cenione. Tutaj silny rządzi słabymi. Skavenskia polityka jest zamkniętym kołem przemocy, wpływów i zdrady, z którego nikt nie ma ucieczki. Ktoś kto się na chwilę schyli może liczyć na sztylet w plecach.
W Skavenskim społeczeństwie najsilniejszym elementem jest Kult Rogatego Szczura i Rada Trzynastu. Nawet na tym szczeblu ambicje Szarych Proroków doprowadzają do iście Bizantyjskich Zdrad i knowań by ostatecznie osiągnąć kontrolę, przychylność i awans w Kulcie.
Dla Warlordów ich własna pozycja jest bardzo niebezpieczna. Mają do czynienia z ciągłą rywalizacją, którą to należy skrócić o głowę. Pozycja Warlorda jest na tyle silna i ma on tylu zwolenników, że musi polegać na innych Skavenach pomagających mu władać tą potęgą. Wielu z tych doradców i asystentów pragnie osiągną podobną władzę jak ta należąca do Warlorda. Są oni często zdradzani przez swych doradców. Zdobycie pozycji Warlorda nie gwarantuje Skavenowi komfortowej i bezpiecznej egzystencji. Wielu umiera w wyniku niezidentyfikowanych zabójstw, gdy garota otacza ich szyję w momencie wędrówki do kobiecej koloni...
Szefowie Klanu są obciążeni podobnymi problemami. Chodź nie tak potężni i wzbudzający strach jak Warlordowie ale ich pozycja jest ciągle tym co jest bardzo pożądane. Wielu zostaje zdradzonych przez doradców lub Strażników Klanu w wyniku żądzy władzy. Życie jako Szef Klanu jest zwykle paranoidalne i krótkie.
Jedną grupą, która prawie wcale nie lęka się intryg z dołu jest Rada Trzynastu. Wybrańcy Rogatego Szczura, nie lękają się zwolenników, a wręcz czują do nich pogardę. Jednakże spiskowanie w radzie jest subtelne i kręte i trwa latami aż do momentu gdy członkowie Rady próbują podkopać wpływy i plany rywali, w sposób sekretny i pośredni.
W skrócie, polityka karmi szaleństwo społeczeństwa Skavenów. powodując rozłamy, zmienne poglądy, tworzy fikcję. Końcowy rezultat jest niestabilny, społeczeństwo popada w strach i paranoję.
Skavenski język Queekish
Język Skavendomu jest świergotliwy, niezrozumiały dla nie-Skavenów. Skaveny nazywają swój język Queekish. Dla nie-Skavenów brzmi on jak skrzeczenie i świergotanie. Forma pisana jest znana tylko przez kilku, i wygląda dla nie-Skavena jak zadrapania lub kwasoryt.
Prawo Skavenów
Prawo Skavenów, tak jak...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]