Świat kręgowców, Sprawdziany 1 gimnazjum

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

grupa a

 

Kręgowce

 

Poniższy test składa się z 19 zadań.              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą              Imię i nazwisko

do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie

całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 44 punkty.              . . . . . . . . . . . . . . . . .

              Klasa

 

 

1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.          (0–1)

Zwierzętami jajorodnymi są

A. sandacz, żaba, żółw, kolczatka.

B. salamandra, pingwin, dzięcioł, nietoperz.

C. koala, salamandra, żmija, krokodyl.

D. mieczyk, koala, sikora, dziobak.

 

2. Podkreśl charakterystyczne cechy kijanki.       (0–3)

obecność ogona, obecność pęcherza pławnego, płuca jako narząd wymiany gazowej, składanie skrzeku, skrzela jako narząd wymiany gazowej, może żyć w środowisku lądowym i wodnym, brak ogona, ciało pokryte łuskami, składanie ikry, może żyć w środowisku wodnym

 

3. Uzupełnij zdania dotyczące kręgowców

i bezkręgowców.                                                              (0–4)

 

A. Układ krwionośny u bezkręgowców znajduje

      się po stronie …………..………. ciała.

B.  U bezkręgowców układ krwionośny najczęściej

      jest ………………. , a ………………..…

  u bezkręgowców.

C. Pokrycie ciała w postaci skóry złożonej z             dwóch warstw występuje u …………………

D. Szkielet wewnętrzny jest charakterystyczny dla

……………………., a szkielet zewnętrzny

dla ……………………….

4. Wyjaśnij, na czym polega zmiennocieplność

i podaj odpowiedni przykład zwierzęcia.        (0–2)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

5. Napisz, w jaki sposób pęcherz pławny ułatwia

    rybie życie w wodzie.(0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

6. Podpisz etapy rozwoju żaby i uzupełnij            (0–2)

zdanie pod ilustracją.

Płazy, jako jedyne kręgowce przechodzą rozwój

…………………………………………………….

7. Podkreśl cechy, które świadczą o przystosowaniu

żaby do życia na lądzie.                                              (0–2)

 

ciało pokryte śluzem, płuca, powieki, cienka skóra

z porami, dobrze rozwinięty narząd wzroku, postać larwalna w rozwoju, błona pławna między palcami

tylnych kończyn, oczy na szczycie głowy

 

8. Tereny podmokłe i znajdujące się w pobliżu jezior 



to jedne z ulubionych miejsc gniazdowania ptaków. Odczytaj z diagramu, które ptaki założyły najwięcej gniazd nad jeziorem                                          (0–1)



…………………………………………………….

 

9. Zaznacz na ilustracji i podpisz elementy budowy

lotki ptaka                                                               (0–3)15

 

 

 

 

 

 

 



10. Pod ilustracjami dziobów ptaków wpisz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu.              (0–2)



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

11. Podkreśl zdania, które opisują przystosowania

ptaków do lotu.                                           (0–3)

 

A. Mają delikatną czaszkę i nie mają zębów.

B. Kończyny przednie przekształcone w skrzydła

C. Żywią się pokarmem roślinnym

  lub zwierzęcym.

D. Mają kości pneumatyczne, czyli z pustymi

  przestrzeniami w środku.

E. U nóg mają cztery palce zakończone pazurami.

 

12. Podkreśl nazwy grup zwierząt należących

do owodniowców.                                       (0–2)

 

ryby, gady, ssaki, płazy, ptaki

 

13. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F.                                   (0–4)

Ssaki opiekują się potomstwem…..

Powierzchnia wymiany gazowej płuc ssaków

jest duża….

Wszystkie ssaki są żyworodne…. 

W skórze ssaków występują gruczoły łojowe, potowe i sutkowe….

14. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.   (0–1)

Przepona to

A. połączenie występujące między klatką

piersiową a kręgosłupem.

B. jeden z rodzajów zębów ssaków.

C. mięsień położony pod klatką piersiową.

D. inaczej linienie u gadów

15. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania

prawdziwe.                                                  (0–4)

             

Gady i płazy to zwierzęta zmiennocieplne /

stałocieplne.

W okresie zimy gady aktywnie polują, aby przetrwać / zapadają w stan hibernacji.

W Polsce żyje 9 gatunków gadów i niektóre /

wszystkie są pod ochroną.

Większość gadów to zwierzęta drapieżne /

roślinożerne.

 

16. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.  (0–1)

Do błon płodowych zaliczamy

A. owodnię, omocznię, osmówkę.

B. zarodek, pęcherzyk żółtkowy.

C. owodnię, pęcherzyk żółtkowy, kosmówkę.

D. omocznię, kosmówkę, zarodek.

 

17. Podpisz zaznaczone na ilustracji elementy

      budowy jaja ptaków.                                   (0–3)

 

 

18. Przyporządkuj nazwy rodzajowe zwierząt do

odpowiedniej grupy.                                     (0–5)

 

 

A. manta

B. salamandra

C. jaszczurka

D. zaskroniec

E. kuropatwa

F. błazenek

G. rzekotka

H. delfin

I. dziobak

 

Ryby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Płazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ptaki  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ssaki  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

19. Opisz znaczenie ssaków.                             (0–3)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

grupa b

 

Kręgowce

 

Poniższy test składa się z 19 zadań.              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą              ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl