#00-Nag-Ham Kodeks V, Kodeks V
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->tłumaczenie i redakcja naukowa:Wincenty Myszor(bez 5)BIBLIOTEKAZ NAG HAMMADIKodeks V1. List Eugnostosa (dublet) / 22. Apokalipsa Pawła / 143. Pierwsza Apokalipsa Jakuba / 214. Druga Apokalipsa Jakuba / 325. Apokalipsa Adama / 421.List Eugnostosa(dublet)21.List Eugnostosa(NHC V, 1,p.1 – 17)(70,1) Eugnostos błogosławiony do swoich. Bądź-cie pozdrowieni.[Wymagane pouczenie][Chciałbym], abyście poznali, że wszyscy ludzie,którzy urodzili się od założenia (5) świata, aż dodzisiaj, są prochem. Szukają jednak Boga, kim jesti jak istnieje i go nie znaleźli. Mędrcy wśród nichraczej z ustanowienia (10) świata wyprowadziliwniosek dla prawdy, ale wniosek ten nie osiągnąłprawdy. Ustanowienie bowiem, o którym się mówi,pojawia się w trzech poglądach u (15) wszystkichfilozofów. Dlatego nie zgadzają się z sobą w ogóle.Jedni z nich mówią o świecie, że wyszedł z siebiesamego, inni (20), że opatrzność [go wyprowadzi-ła], zaś jeszcze inni, że to Los [sprawił]. Ale tożaden z nich. To trzy głosy, o których mówiłemwcześniej, żaden z nich (71,1) nie zalicza się doprawdy. To, co jest z siebie samego, tworzy pusteżycie. opatrzność jest głupotą, a Losu (5) nie moż-na zrozumieć. Kto jest w stanie poza tymi trzemapoglądami, o których wpierw mówiłem, dojść do1.List Eugnostosa(dublet)3innego poglądu, jest w stanie objawić (10) Bogaprawdy i zgodzić się we wszystkim, co go dotyczy.[Bóg najwyższy]Ten jest nieśmiertelny, chociaż znajduje się pośrod-ku ludzi śmiertelnych. Ten, który istnieje, jest niedo opisania. (15) Żadna władza go nie poznała,żadna moc, żadne podporządkowanie, żaden natu-ralny porządek od założenia świata, tylko on sam.On to bowiem jest nieśmiertelny i (20) wieczny, bonie ma w nim żadnego rodzenia. Każdy kto się uro-dził, zginie. On zaś jest niezrodzony, bez początku(arche). Bo każdy, kto ma początek, ma takżekoniec. N ikt nie panuje (72,1) nad nim. Nie ma onimienia, bo kto ma imię, jest stworzeniem pocho-dzącym od kogoś innego, kto mu nadaje imię. Jestbez imienia. nie ma postaci ludzkiej, bo kto ma (5)postać ludzką, jest stworzeniem pochodzącym odkogoś innego. Ma swój własny wygląd. nie jest towygląd taki, w jaki myśmy przyjęli albo jakiwidzieliśmy, lecz jest to wygląd obcy [dla nas],(10) obcy bardziej niż wszelka inna rzecz, lepszyod wszystkiego. Spogląda na wszystkie stronyi widzi siebie samego w sobie samym. Jest nie-ogarniony. Jest nieuchwytny. (15) Jest kimś, ktostale trwa jako niezniszczalny. Jest kimś, kto niema niczego sobie podobnego. Jest niezmienniedobry. Jest kimś bez braku. Jest kimś, kto staletrwa. Jest błogosławiony. Jest nie (20) do pojęcia,1.List Eugnostosa(dublet)4gdyż zwykle pojmuje tylko sam siebie. Jest nieog-raniczony, jest niedościgły, jest doskonały, gdyż niema (73,1) w nim braku. Jest błogosławiony, nie-zniszczalny. Mówi się o nim, że jest ojcem Pełni.[Początek objawienia]Jeszcze nie objawił się nikt z tych, którzy się obja-wili. (5) Wielkość i Moce są w nim, gdyż onwszystko ogarnia, a jego nie ogarnia nic. To onbowiem jest całkowicie Umysłem, (10) rozważa-niem i namysłem, roztropnością i Mocą. One wszy-stkie są mocami równymi sobie. One stanowią źró-dło wszystkiego. ich cały ród istnieje aż po ich (15)kres w pierwotnej wiedzy niezrodzonego. nie doszlijeszcze do [swego] objawienia. Istniało więc zróż-nicowanie wśród niezniszczalnych eonów.[Droga do niezniszczalności](20) W ten sposób zrozumiemy: wszelka rzecz,która wyszła ze zniszczenia będzie niszczona, po-nieważ wyszła ze zniszczenia. Ten, kto (74,1) jestz niezniszczalności, nie będzie zniszczony, leczstanie się niezniszczalny, jako ten, który powstałz niezniszczalności. Mnóstwo (5) ludzi pobłądziło,bo nie poznali tej istniejącej różnicy, a to oznacza,że umarli. To wystarczy aż do tego miejsca. nie mamożliwości, aby oddać naturę [rzeczy] za pomocąsłów, (10) które właśnie wypowiedziałem o błogo-sławionym, niezniszczalnym Bogu prawdy. Jeśli1.List Eugnostosa(dublet)5ktoś chciałby uwierzyć w te słowa, które zostały tuwyłożone, ten powinien przemyśleć: (15) od tego,co ukryte, aż do pełni objawienia, a wtedy topoznanie pouczy go, jak wiara w to, co nie jestobjawione, ma potwierdzenie w tym, co objawione.[Ojciec tworzący siebie samego](20) A początek wiedzy jest taki: Pan pełni zgod-nie z prawdą nie nazywa się „Ojcem”, ale Praojcem(propator), gdyż Ojciec jest początkiem (75,1)tego, który objawia. natomiast ten, który jest bezpoczątku, to Praojciec (propator), który widzi sie-bie samego w sobie samym jak (5) w zwierciadle,gdyż objawił się w podobieństwie do PrawdziwegoOjca (Autopator), to znaczy „Rodzącego siebie”(Autogenetor), tego, który jest naprzeciw siebie sa-mego, ponieważ jest przed niezrodzonym, egzystu-jącym wcześniej (10). Jest wprawdzie równy wewszystkim wobec tego, który jest przed nim, ale niejest równy wobec niego w mocy. Po nim objawiłon mnóstwo występujących naprzeciw niego bytów„samorodnych” (autogenes) (15) równych mu wie-kiem, mocą, chwałą niezliczoną. A zwykle nazywasię je pokoleniem, nad którym nie ma panowania,pośród panowań, jakie są dane. Przeciwnie, (20)całe mnóstwo jest na tym miejscu takich, nad który-mi nie ma panowania. A nazywa się ich dziećminiezrodzonego ojca, tego, który jest niepojęty(76,1), napełniony nieprzemijającym blaskiem i
[ Pobierz całość w formacie PDF ]