ŚCIĄga pietruszka,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Model 7S Petersa i Watermana

Struktura(structure), Strategia(strategy), Procedury(systems)

Wartości(shared values)

Style(style), Personel(Staff), umiejętności(skills)

O istocie i specyfice gospodarki sieciowej stanowi:

-dominacja dynamiki nad statyką

-reorientacja ze zdarzeń na procesy

-przewaga informacji i wiedzy nad zasobami rzeczowymi

-nakładanie się pól oddziaływań organizacji gospodarczych

-tworzenie mentalności barier wejścia do sieci

-niejasność powiązań wewnątrzsieciowych

-duże, niejawne bariery wyjścia z sieci

- wielowarstwowe mapy procesów

-chaos tworzony przez impulsy niskosygnałowe

-marketing relacyjny, wypierający tradycyjne instrumenty marketingu

Era „6 generacji”

Przedsiębiorstwo jako aktywa

Projekt jako aktywo

Produkt jako aktywo

Fale rozwoju społeczeństwa wg Tofflera

-pierwsza rewolucja agrarna trwająca 1000 lat

-druga tworzenie się społeczeństwa przemysłowego przez 300 lat

-trzecia, wyłaniająca się od końca lat 70 XX w niesie za sobą nowy styl życia oparty na różnicach, odnawialnych źródłach energii, nowych metodach produkcji, nienuklearnej rodzinie i wiosce elektronicznej

Koncepcja Davida Bella

-era preagrarna dominuje zbieractwo i łowiectwo 7000 lat p.n.e.

-era agrarna osiadłty tryb zycia

-era industrialna rewolucja przemysłowa, pojawia się produkcja masowa

-era postindustrialna od ok. 1965r, rewolucja informatyczna

 

Era standaryzacji

Era dostosowywania do wymogów klienta

Era innowacji

Kluczowy zasób

Zasoby ludzkie oraz wiedza dotycząca podstawowych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie (zaopatrzenie, wytwarzanie, sprzedaż)

Informacje i know-how w zakresie adaptacji do różnych rynków i ciągle zmieniających się wymogów klienta

Innowacja oraz wiedza i zarządzanie nią

Dominująca struktura organizacyjna

Struktura funkcjonalna

Struktura dywizjonalna i macierzowa

Struktura sieciowa i w perspektywie pajęczynowa

Czas

1850-1900

1900-1990

1990-

Główny problem

Jak wzrosnąć w siłę

Jak zapewnić tani produkt i rozszerzyć rynek

Jak uczynić wiedzę ludzką bardziej prodyktywną

Myśl przewodnia

Wygrywa silniejszy i bezwzględniejszy

Wygrywa wydajniejszy i bardziej konkurencyjny

Wygrywa mądrzejszy i szybszy

 

Nowe paradygmaty zarządzania

Focus

Koncentrować się na czymś, umieć zidentyfikować kompetencje, umieć zdiagnozować potrzeby rynku i umieć na nie odpowiedzieć, posiadanie przez przedsiębiorstwo koncepcji biznesu i sprawne zarządzanie nim, skupienie się na realizacji celów i funkcji firmy dzięki wykorzystaniu wyróżniających celów, skupienie się na potrzebach rynku

First

Być pierwszym, najszybciej dostosować się do zmian, stworzenie marketingu symultanicznego, szybkie wprowadzanie innowacji i ich weryfikowanie na rynku

Fast

-szybkie dostosowanie struktur, procedur, ludzi i relacji z otoczeniem, szybkie wprowadzanie zmian poprzez wykorzystanie wszelkich źródeł pomysłów innowacyjnych

-szybkie uczenie się i pobudzanie edukacji, upowszechnianie najlepszych sposobów działania, poszukiwanie możliwości wyprzedzenia oczekiwań klienta

Flexibilty

-elastyczne myślenie i działanie, elastyczne dostosowanie celów firmy do potrzeb zmieniającego się otoczenia, organizowanie działań wokół najmocniejszych stron, outsourcing, tworzenie elastyczności jako wartości organizacyjnej

Friendly

-tworzenie organizacji służącej otoczeniu, odpowiedzialnej społecznie, traktującej zysk jako jeden z głównych celów biznesu a nie jego rację bytu

-dbałość o środowisko i pomoc w rozwiązywaniu społeczności lokalnej, prowadzenie wewnętrznych negocjacji

-usprawnienie(empowerment) nastwienie na ludzi, ochrona ich miejsc pracy, podnoszenie jakości ich życia w pracy, uznanie że pracownicy powinni czerpać wielorakie korzyści z sukcesu firmy

Fairness

-uczciwe, sprawiedliwe postępowanie wobec pracowników partnerów biznesowych, interesariuszy, konkurencji

-budowanie wizerunku firmy budującej zaufanie i szacunek o dużym kapitale i reputacji i autentycznej tożsamości (corporate identity)

-dążenie do pokonania konkurencji przewagą wartości dla klienta (economic value to the customer)

Feasibility

-konstruowanie programów i strategii możliwych do wykonania wspólnie (z pracownikiem)

-ustalenie misji i wizji firmy

-wypracowanie wspólnych koncepcji rozwoju

-zapewnienie współudziału pracowników w podejmowaniu decyzji

-tworzenie układu optymalizującego osiągnięcia zespołów ludzkich i organizacji

 

Cechy gospodarki opartej na wiedzy

-coraz szersza globalizacja

-wzrost różnorodnych powiązań między organizacjami, tworzenie się organizacji sieciowych, konkurujących ze sobą o zasoby

-wysoka turbulencja otoczenia

-wzrost znaczenia sektora usług kosztem sektora przemysłowego i rolnictwa

-coraz szersze wykorzystanie techniki komputerowej. Skutkuje elatycznym formom organizacji czasu pracy. Dynamiczny rozwój e-biznesu

-traktowanie wiedzy jako podstawowego zasobu

-przeznaczenie wysokich środków finasowych na edukację oraz prace badawczo-rozwojowe zarówno przez organizacje gospodarcze jak i rządowe

- zmiana struktury zasobów organizacji

-wykorzystanie w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa opartych na wiedzy zasobów niematerialnych 

-zmiana filozofii marketingu. Silna koncentracja na kliencie i dążenie do trwałego związania go z organizacją

-zmiana stylu życia społeczeństwa (pojawiają się wspólnoty sieci, portale społeczne)

 

Zasoby to to

-co pozostaje w dyspozycji przedsiębiorstwa a może wpłynąć na jego funkcjonowanie

-co organizacja posiada lub wie i co umożliwia jej stworzenie oraz wdrożenie strategii poprawiającej wyniki ekonomiczne

Są to wszystkie elementy materialne i niematerialne niezbędne organizacji do realizacji jej celów w sposób skuteczny i efektywny

 

Cechy zasobów wg J. Bareja

- powinny być strategicznie wartościowe to znaczy, że dzięki nim przedsiębiorstwo jest w stanie wykorzystać szanse lub przeciwstawiać się zagrożeniom Valuable

-powinny charakteryzować się rzadkością posiadane przez dzisiejszych i potencjalnych konkurentów Rare

-powinny być trudne do imitacji, kopiowania przez konkurentów Inimitable

-powinny być niezastępowalne przez inne rodzaje zasobów Objective

 

Międzynarodowe Standardy Rachunkowości IAS 38 aktywa niematerialne określają jako:

-identyfikolwalne aktywa niepieniężne nie posiadające substancji fizycznej, które są w posiadaniu organizacji i przeznaczone są do procesów wytwórczych czy też świadczenia usług, czy też wykorzystywane w celach dzierżawienia albo na potrzeby administracyjne.

Przy czym IAS 38 wśród tak zdefiniowanych aktywów niematerialnych wymieniają przykładowo nakłady na badania i rozwój, posiadane patenty, znaki handlowe

-zasoby niematerialne należy postrzegać jako identyfikowalne za pomocą konkretnych wskaźników aktywa niepieniężne firmy nie posiadające substancji fizycznej i nie stanowiące inwestycji a przedstawiające konkretną wartość dla przedsiębiorstwa

 

O specyficzności zasobów niematerialnych stanowią ich wyróżniające cechy:

-zazwyczaj mają charakter długoterminowych aktywów przedsiębiorstwa

-są trudno mierzalne ich wartość najszybciej można wyznaczyć ceną przedsiębiorstwa w momencie sprzedaży

 

Porównanie zasobów materialnych i niematerialnych:

 

Zasoby materialne

Zasoby niematerialne

Miejsce w konwencjonalnych systemach rachunkowości

Widoczne, składnik bilansu, skrupulatnie kwantyfikowana, znany zwrot z inwestycji

Niewidoczne, niewykazywane przez księgowość, niewymierne, ocena oparta na założeniach

Dostępność

Wykorzystywanie ich przez jedną grupę uniemozliwia jednoczesne korzystanie z nich przez innych. Ograniczone zastosowanie.

Kojarzone z obfitością

Wykorzystywanie ich przez jedną grupę nie umozliwia korzystanie z nich innym

Różnorodne zastosowanie, które nie zmniejszają ich wartości

Kojarzone z rzadkością

Stopień deprecjacji

Wyczerpują się: mogą tracić na wartości szybki lub wolno. Amortyzują się z czasem

Nie wyczerpują się, lecz zwykle gwałtowanie tracą na wartości. Zyskują na wartości jeżeli są właściwie wykorzystywane

Możliwość pomnożenia i gromadzenia

Łatwo pomnażane

Mogą być gromadzone i magazynowane

Nie można ich w całości kupić ani skopiować.

Dynamicznie zanikają jeśli ich się nie używa

Koszty transferu

Łatwiejsze do kalibracji(koszty zależne od kosztów transportu i związanych z transferem)

Trudne do kalibracji(koszty wzrastają wraz ze wzrostem udziału wiedzy cichej)

Ochrona poprzez własności oraz możliwości egzekwowania tych praw

Generalnie pełna i ścisła ochrona poprzez prawa własności.

Stosunkowa łatwość w egzekwowaniu praw własności

Ograniczone i nieścisłe uregulowania prawne.

Stosunkowo duże trudności w egzekwowaniu praw własności

 

Klasyfikacja zasobów niematerialnych w ujęciu R.Halla

 

Umiejętności                                                                                    Aktywa niematerialne             

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl