ŚCIĄga pietruszka,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Model 7S Petersa i Watermana
Struktura(structure), Strategia(strategy), Procedury(systems)
Wartości(shared values)
Style(style), Personel(Staff), umiejętności(skills)
O istocie i specyfice gospodarki sieciowej stanowi:
-dominacja dynamiki nad statyką
-reorientacja ze zdarzeń na procesy
-przewaga informacji i wiedzy nad zasobami rzeczowymi
-nakładanie się pól oddziaływań organizacji gospodarczych
-tworzenie mentalności barier wejścia do sieci
-niejasność powiązań wewnątrzsieciowych
-duże, niejawne bariery wyjścia z sieci
- wielowarstwowe mapy procesów
-chaos tworzony przez impulsy niskosygnałowe
-marketing relacyjny, wypierający tradycyjne instrumenty marketingu
Era „6 generacji”
Przedsiębiorstwo jako aktywa
Projekt jako aktywo
Produkt jako aktywo
Fale rozwoju społeczeństwa wg Tofflera
-pierwsza rewolucja agrarna trwająca 1000 lat
-druga tworzenie się społeczeństwa przemysłowego przez 300 lat
-trzecia, wyłaniająca się od końca lat 70 XX w niesie za sobą nowy styl życia oparty na różnicach, odnawialnych źródłach energii, nowych metodach produkcji, nienuklearnej rodzinie i wiosce elektronicznej
Koncepcja Davida Bella
-era preagrarna dominuje zbieractwo i łowiectwo 7000 lat p.n.e.
-era agrarna osiadłty tryb zycia
-era industrialna rewolucja przemysłowa, pojawia się produkcja masowa
-era postindustrialna od ok. 1965r, rewolucja informatyczna
Era standaryzacji
Era dostosowywania do wymogów klienta
Era innowacji
Kluczowy zasób
Zasoby ludzkie oraz wiedza dotycząca podstawowych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie (zaopatrzenie, wytwarzanie, sprzedaż)
Informacje i know-how w zakresie adaptacji do różnych rynków i ciągle zmieniających się wymogów klienta
Innowacja oraz wiedza i zarządzanie nią
Dominująca struktura organizacyjna
Struktura funkcjonalna
Struktura dywizjonalna i macierzowa
Struktura sieciowa i w perspektywie pajęczynowa
Czas
1850-1900
1900-1990
1990-
Główny problem
Jak wzrosnąć w siłę
Jak zapewnić tani produkt i rozszerzyć rynek
Jak uczynić wiedzę ludzką bardziej prodyktywną
Myśl przewodnia
Wygrywa silniejszy i bezwzględniejszy
Wygrywa wydajniejszy i bardziej konkurencyjny
Wygrywa mądrzejszy i szybszy
Nowe paradygmaty zarządzania
Focus
Koncentrować się na czymś, umieć zidentyfikować kompetencje, umieć zdiagnozować potrzeby rynku i umieć na nie odpowiedzieć, posiadanie przez przedsiębiorstwo koncepcji biznesu i sprawne zarządzanie nim, skupienie się na realizacji celów i funkcji firmy dzięki wykorzystaniu wyróżniających celów, skupienie się na potrzebach rynku
First
Być pierwszym, najszybciej dostosować się do zmian, stworzenie marketingu symultanicznego, szybkie wprowadzanie innowacji i ich weryfikowanie na rynku
Fast
-szybkie dostosowanie struktur, procedur, ludzi i relacji z otoczeniem, szybkie wprowadzanie zmian poprzez wykorzystanie wszelkich źródeł pomysłów innowacyjnych
-szybkie uczenie się i pobudzanie edukacji, upowszechnianie najlepszych sposobów działania, poszukiwanie możliwości wyprzedzenia oczekiwań klienta
Flexibilty
-elastyczne myślenie i działanie, elastyczne dostosowanie celów firmy do potrzeb zmieniającego się otoczenia, organizowanie działań wokół najmocniejszych stron, outsourcing, tworzenie elastyczności jako wartości organizacyjnej
Friendly
-tworzenie organizacji służącej otoczeniu, odpowiedzialnej społecznie, traktującej zysk jako jeden z głównych celów biznesu a nie jego rację bytu
-dbałość o środowisko i pomoc w rozwiązywaniu społeczności lokalnej, prowadzenie wewnętrznych negocjacji
-usprawnienie(empowerment) nastwienie na ludzi, ochrona ich miejsc pracy, podnoszenie jakości ich życia w pracy, uznanie że pracownicy powinni czerpać wielorakie korzyści z sukcesu firmy
Fairness
-uczciwe, sprawiedliwe postępowanie wobec pracowników partnerów biznesowych, interesariuszy, konkurencji
-budowanie wizerunku firmy budującej zaufanie i szacunek o dużym kapitale i reputacji i autentycznej tożsamości (corporate identity)
-dążenie do pokonania konkurencji przewagą wartości dla klienta (economic value to the customer)
Feasibility
-konstruowanie programów i strategii możliwych do wykonania wspólnie (z pracownikiem)
-ustalenie misji i wizji firmy
-wypracowanie wspólnych koncepcji rozwoju
-zapewnienie współudziału pracowników w podejmowaniu decyzji
-tworzenie układu optymalizującego osiągnięcia zespołów ludzkich i organizacji
Cechy gospodarki opartej na wiedzy
-coraz szersza globalizacja
-wzrost różnorodnych powiązań między organizacjami, tworzenie się organizacji sieciowych, konkurujących ze sobą o zasoby
-wysoka turbulencja otoczenia
-wzrost znaczenia sektora usług kosztem sektora przemysłowego i rolnictwa
-coraz szersze wykorzystanie techniki komputerowej. Skutkuje elatycznym formom organizacji czasu pracy. Dynamiczny rozwój e-biznesu
-traktowanie wiedzy jako podstawowego zasobu
-przeznaczenie wysokich środków finasowych na edukację oraz prace badawczo-rozwojowe zarówno przez organizacje gospodarcze jak i rządowe
- zmiana struktury zasobów organizacji
-wykorzystanie w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa opartych na wiedzy zasobów niematerialnych
-zmiana filozofii marketingu. Silna koncentracja na kliencie i dążenie do trwałego związania go z organizacją
-zmiana stylu życia społeczeństwa (pojawiają się wspólnoty sieci, portale społeczne)
Zasoby to to
-co pozostaje w dyspozycji przedsiębiorstwa a może wpłynąć na jego funkcjonowanie
-co organizacja posiada lub wie i co umożliwia jej stworzenie oraz wdrożenie strategii poprawiającej wyniki ekonomiczne
Są to wszystkie elementy materialne i niematerialne niezbędne organizacji do realizacji jej celów w sposób skuteczny i efektywny
Cechy zasobów wg J. Bareja
- powinny być strategicznie wartościowe to znaczy, że dzięki nim przedsiębiorstwo jest w stanie wykorzystać szanse lub przeciwstawiać się zagrożeniom Valuable
-powinny charakteryzować się rzadkością posiadane przez dzisiejszych i potencjalnych konkurentów Rare
-powinny być trudne do imitacji, kopiowania przez konkurentów Inimitable
-powinny być niezastępowalne przez inne rodzaje zasobów Objective
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości IAS 38 aktywa niematerialne określają jako:
-identyfikolwalne aktywa niepieniężne nie posiadające substancji fizycznej, które są w posiadaniu organizacji i przeznaczone są do procesów wytwórczych czy też świadczenia usług, czy też wykorzystywane w celach dzierżawienia albo na potrzeby administracyjne.
Przy czym IAS 38 wśród tak zdefiniowanych aktywów niematerialnych wymieniają przykładowo nakłady na badania i rozwój, posiadane patenty, znaki handlowe
-zasoby niematerialne należy postrzegać jako identyfikowalne za pomocą konkretnych wskaźników aktywa niepieniężne firmy nie posiadające substancji fizycznej i nie stanowiące inwestycji a przedstawiające konkretną wartość dla przedsiębiorstwa
O specyficzności zasobów niematerialnych stanowią ich wyróżniające cechy:
-zazwyczaj mają charakter długoterminowych aktywów przedsiębiorstwa
-są trudno mierzalne ich wartość najszybciej można wyznaczyć ceną przedsiębiorstwa w momencie sprzedaży
Porównanie zasobów materialnych i niematerialnych:
Zasoby materialne
Zasoby niematerialne
Miejsce w konwencjonalnych systemach rachunkowości
Widoczne, składnik bilansu, skrupulatnie kwantyfikowana, znany zwrot z inwestycji
Niewidoczne, niewykazywane przez księgowość, niewymierne, ocena oparta na założeniach
Dostępność
Wykorzystywanie ich przez jedną grupę uniemozliwia jednoczesne korzystanie z nich przez innych. Ograniczone zastosowanie.
Kojarzone z obfitością
Wykorzystywanie ich przez jedną grupę nie umozliwia korzystanie z nich innym
Różnorodne zastosowanie, które nie zmniejszają ich wartości
Kojarzone z rzadkością
Stopień deprecjacji
Wyczerpują się: mogą tracić na wartości szybki lub wolno. Amortyzują się z czasem
Nie wyczerpują się, lecz zwykle gwałtowanie tracą na wartości. Zyskują na wartości jeżeli są właściwie wykorzystywane
Możliwość pomnożenia i gromadzenia
Łatwo pomnażane
Mogą być gromadzone i magazynowane
Nie można ich w całości kupić ani skopiować.
Dynamicznie zanikają jeśli ich się nie używa
Koszty transferu
Łatwiejsze do kalibracji(koszty zależne od kosztów transportu i związanych z transferem)
Trudne do kalibracji(koszty wzrastają wraz ze wzrostem udziału wiedzy cichej)
Ochrona poprzez własności oraz możliwości egzekwowania tych praw
Generalnie pełna i ścisła ochrona poprzez prawa własności.
Stosunkowa łatwość w egzekwowaniu praw własności
Ograniczone i nieścisłe uregulowania prawne.
Stosunkowo duże trudności w egzekwowaniu praw własności
Klasyfikacja zasobów niematerialnych w ujęciu R.Halla
Umiejętności Aktywa niematerialne
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]