Żagary, dwudziestolecie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ŻAGARY

- nazwa Żagary  - oznacza chrust, coś łatwopalnego, gałązki na opał

- grupa literacka związana w Wilnem (Wilno było jednym z centrów kulturalnych RP, działał tam Uniwersytet Stefana Batorego, z tradycjami, kwitło tam życie studenckie i właśnie ze studenckich klubów wyrosła ta grupa)

- Ż. istniały w latach 1931-34

-  Ż. zaliczane są do tzw. II Awangardy (po 1930r.)

- członkowie grupy:

·         Teodor Bujnicki (działacz Klubu Włóczęgów, spotkał go tragiczny los – został zabity w czasie II Wojny Światowej za kolaborację, by Polska mogła być 16 republiką w kraju RAD)

·         Jerzy Zagórski

·         Aleksander Rymkiewicz

·         Jerzy Putrament (opublikował wspomnienia pt. „Pół wieku”)

·         Henryk Dembiński (wystąpinia programowe komunizujące)

- grupa związna z pismami:

·         Kwiecień 1931 – marzec 1932 (dodatek do „Słowa” wydawanego w Wilnie, zatytułowany „Żagary”)

·         Maj – grudzień 1932 (pismo zmieniło nazwę na „Piony” i wychodziło jako dodatek do „Kuriera Wileńskiego”)

·         Październik 1933 – marzec 1934 (znów nazwa „Żagary”, samodzielny miesięcznik, ale tylko 3 numery się ukazały)

- program:

·         Radykalizm przekonań

·         „Skamander” był dla nich przestarzały

·         „Kwadryga” też była dla nich przestarzała artystycznie

·         Najbliższa im była Awangarda Krakowska

·         Żagaryści różnili się jednak tym, że obcy im był optymizm cywilizacyjny

·         Bliskie im były: optymizm konstrukcji i dyscyplina

·         Zamiast „poezji pięknych zdań” uprawiali lirykę mówienia wprost

·         Byli nieufni wobec rzeczywistości, przeszli kryzys dotychczasowych form ustrojowych, idei, kryzys wszelkich wartości, katastrofizm wynikający z przeczuć wojennych

·         Ta postawa miała korzenie w obserwacji i lekturach, np. Witkacego, Znanieckiego, Zdziechowskiego

·         Ten katastrofizm zbliżał ich do twórczości Czechowicza

·         Żagaryści sięgali po niepoetyckie środki wyrazu, posługiwali się poetyką komunikatu prasowego, notki, ogłoszenia, po to by dać wyraz niepokoju zaczęli to przekształcać w ujęcia apokaliptyczne, baśniowe, mityczne, wizyjne opierane o romantyzm

·         Miłosz sięgał do poezji Mickiewicza.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl