świat roślin-grupa b-,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

grupa b

 

 

 

1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.      (0–1)

Biorąc pod uwagę zdolność podziału komórek, możemy dokonać klasyfikacji  tkanek roślinnych na

A. stałe i wzmacniające

B. stałe twórcze.

C. przewodzące i wzmacniające.

D. okrywające i miękiszowe.

2. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania.     (0–1)

Transport wody i substancji odżywczych w organizmach roślinnych jest możliwy dzięki tkance

A. miękiszowej.

B. wzmacniającej.

C. przewodzącej.

D. okrywającej.

 

 

3. Zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy poniższy opis.                                                                (0–1)

 

Transportuje substancje odżywcze wytworzone

w procesie fotosyntezy.

A. Drewno.

B. Miazga.

C. Łyko

D. Skórka.

 

4. Sadownicy zbierali plony ze swoich drzewek owocowych. Na podstawie wykresu podaj    (0–2)



a) których owoców zebrano najwięcej?

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

b) których owoców  zebrano trzy razy więcej

niż czereśni?

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

c) podaj nazwę typu owoców, który reprezentują

    śliwki i czereśnie.

.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

5. Uzupełnij zdania i podaj nazwę tkanki,

    do której należą opisane elementy.           (0–4)

 

A. Skórka utworzona z żywych komórek,

pełni funkcję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

B. Drewno zbudowane  z  naczyń –  martwych

komórek – przewodzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

C. Zwarcica jest  zbudowana z żywych 

komórek, występuje w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

D. Korek składa się z martwych komórek, które

gdzieniegdzie są luźniej ułożone.

Są to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .



6. Zaznacz i podpisz na ilustracji korzenia brakujące strefy.                                         (0–2)

84   Test a

 

 

7. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.  (0–1)

 

W miękiszu  asymilacyjnym liścia rośliny

okrytonasiennej wyróżniamy

A. miękisz zasadniczy i palisadowy.

B. miękisz gąbczasty i palisadowy.

C. miękisz zasadniczy i spichrzowy.

D. miękisz gąbczasty i spichrzowy.

 

8. Korzenie niektórych roślin ulegają              (0–3)

modyfikacjom. Dopisz do podanych nazw

rodzajów korzeni, przykładowe nazwy roślin.

 

a) spichrzowy – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) czepne – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) powietrzne – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

9. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.   (0–1)

Pęd to

A. część nadziemna rośliny.

B. część rośliny zbudowana z liści, korzeni łodygi.

C. część podziemna rośliny.

D. tylko łodyga i kwiat.

 

10. Podkreśl funkcje łodygi.                            (0–2)

 

A. Utrzymuje roślinę w glebie.

B. Utrzymuje w odpowiednim położeniu inne

  części pędu.

C. Pobiera wodę i sole mineralne.

D. Umożliwia przepływ wody

i soli mineralnych do wszystkich części rośliny.

11. Zaznacz ilustrację liścia złożonego

o dłoniastym ułożeniu listków.                  (0–1)

 



12. Przyporządkuj nazwę rośliny do rodzaju

  łodygi, który u niej występuje.                   (0–1)

A. rabarbar

B. poziomka

C. ziemniak

1. kłącza

2. bulwy

3. rozłogi

4. ciernie

 

A.  . . . . . . . . . .  B.  . . . . . . . . . .  C. . . . . . . . . . .

 

13. Napisz, jaki warunek musi być spełniony,

aby mogło dojść do zapłodnienia u paproci.

                                                                    (0–1)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

14. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania

   prawdziwe.                                                            (0–2)

 

Wiązki przewodzące w liściu tworzą unerwienie / kanały żywiczne.

Jedną z funkcji liścia jest osmoza / transpiracja,

czyli parowanie wody z rośliny.

Pod skórką górną liścia znajduje się miękisz

gąbczasty / palisadowy.

Aparaty szparkowe  znajdują się na dolnej /

górnej stronie liścia.

 

15. Zaznacz i podpisz na ilustracji organy paproci.

Napisz, czy jest to gametofit czy sporofit.  (0–2)



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje na temat roślin nagonasiennych  wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje literę F.                                    (0–2)

 

Kwiat żeński to mała łuska z dwoma zalążkami….

W zalążku znajduje się gametofit żeński,

który wytwarza komórkę jajową….

Kwiat męski sosny zawiera jeden wore-

czek pyłkowy, w którym dojrzewają ziarna pyłku….

Nasiona roślin nagonasiennych mają dużą powierzchnię

i dzięki temu są rozsiewane przez wiatr na duże odległości….

 

17. Uzupełnij zdania podanymi wyrazami.    (0–2)

             

zwierzęta, osłonka, wiatr, nasienie

 

Zalążek z zarodkiem przekształca się w

. . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . Z . . . . . . . . . . . .  powstaje łupina nasienna. Nasiona są rozsiewane przez

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

18. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.  (0–1)

Kwiat roślin okrytonasiennych składa się z

A. działek kielicha, znamienia i zalążni.

B. okwiatu, słupka i pręcików.

C. okwiatu, płatków korony i działek kielicha.

D. owocni, bielma i łupiny.

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl