świat roślin-grupa b-,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
grupa b
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Biorąc pod uwagę zdolność podziału komórek, możemy dokonać klasyfikacji tkanek roślinnych na
A. stałe i wzmacniające
B. stałe twórcze.
C. przewodzące i wzmacniające.
D. okrywające i miękiszowe.
2. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Transport wody i substancji odżywczych w organizmach roślinnych jest możliwy dzięki tkance
A. miękiszowej.
B. wzmacniającej.
C. przewodzącej.
D. okrywającej.
3. Zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy poniższy opis. (0–1)
Transportuje substancje odżywcze wytworzone
w procesie fotosyntezy.
A. Drewno.
B. Miazga.
C. Łyko
D. Skórka.
4. Sadownicy zbierali plony ze swoich drzewek owocowych. Na podstawie wykresu podaj (0–2)
a) których owoców zebrano najwięcej?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) których owoców zebrano trzy razy więcej
niż czereśni?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) podaj nazwę typu owoców, który reprezentują
śliwki i czereśnie.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Uzupełnij zdania i podaj nazwę tkanki,
do której należą opisane elementy. (0–4)
A. Skórka utworzona z żywych komórek,
pełni funkcję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. Drewno zbudowane z naczyń – martwych
komórek – przewodzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C. Zwarcica jest zbudowana z żywych
komórek, występuje w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
D. Korek składa się z martwych komórek, które
gdzieniegdzie są luźniej ułożone.
Są to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Zaznacz i podpisz na ilustracji korzenia brakujące strefy. (0–2)
84 Test a
7. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
W miękiszu asymilacyjnym liścia rośliny
okrytonasiennej wyróżniamy
A. miękisz zasadniczy i palisadowy.
B. miękisz gąbczasty i palisadowy.
C. miękisz zasadniczy i spichrzowy.
D. miękisz gąbczasty i spichrzowy.
8. Korzenie niektórych roślin ulegają (0–3)
modyfikacjom. Dopisz do podanych nazw
rodzajów korzeni, przykładowe nazwy roślin.
a) spichrzowy – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) czepne – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) powietrzne – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Pęd to
A. część nadziemna rośliny.
B. część rośliny zbudowana z liści, korzeni łodygi.
C. część podziemna rośliny.
D. tylko łodyga i kwiat.
10. Podkreśl funkcje łodygi. (0–2)
A. Utrzymuje roślinę w glebie.
B. Utrzymuje w odpowiednim położeniu inne
części pędu.
C. Pobiera wodę i sole mineralne.
D. Umożliwia przepływ wody
i soli mineralnych do wszystkich części rośliny.
11. Zaznacz ilustrację liścia złożonego
o dłoniastym ułożeniu listków. (0–1)
12. Przyporządkuj nazwę rośliny do rodzaju
łodygi, który u niej występuje. (0–1)
A. rabarbar
B. poziomka
C. ziemniak
1. kłącza
2. bulwy
3. rozłogi
4. ciernie
A. . . . . . . . . . . B. . . . . . . . . . . C. . . . . . . . . . .
13. Napisz, jaki warunek musi być spełniony,
aby mogło dojść do zapłodnienia u paproci.
(0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania
prawdziwe. (0–2)
Wiązki przewodzące w liściu tworzą unerwienie / kanały żywiczne.
Jedną z funkcji liścia jest osmoza / transpiracja,
czyli parowanie wody z rośliny.
Pod skórką górną liścia znajduje się miękisz
gąbczasty / palisadowy.
Aparaty szparkowe znajdują się na dolnej /
górnej stronie liścia.
15. Zaznacz i podpisz na ilustracji organy paproci.
Napisz, czy jest to gametofit czy sporofit. (0–2)
16. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje na temat roślin nagonasiennych wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje literę F. (0–2)
Kwiat żeński to mała łuska z dwoma zalążkami….
W zalążku znajduje się gametofit żeński,
który wytwarza komórkę jajową….
Kwiat męski sosny zawiera jeden wore-
czek pyłkowy, w którym dojrzewają ziarna pyłku….
Nasiona roślin nagonasiennych mają dużą powierzchnię
i dzięki temu są rozsiewane przez wiatr na duże odległości….
17. Uzupełnij zdania podanymi wyrazami. (0–2)
zwierzęta, osłonka, wiatr, nasienie
Zalążek z zarodkiem przekształca się w
. . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . Z . . . . . . . . . . . . powstaje łupina nasienna. Nasiona są rozsiewane przez
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Kwiat roślin okrytonasiennych składa się z
A. działek kielicha, znamienia i zalążni.
B. okwiatu, słupka i pręcików.
C. okwiatu, płatków korony i działek kielicha.
D. owocni, bielma i łupiny.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]