Życie człowieka w okresie prehistorycznym, STAROŻYTNOŚĆ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Człowiek w okresie prehistorycznym, podr., s. 5 – 15,  s. 187 - 191       Oprac. RM

1. Prehistoria (pradzieje) – najdawniejszy okres w dziejach ludzkości, od pojawienia się 

                                             człowieka do opanowania przez  niego pisma.

    Prehistoria jest przedmiotem badań wyodrębnionej nauki zwanej archeologią pradziejową.

2. Archeologia – nauka zajmująca się badaniem kopalnych szczątków działalności człowieka.

3. Podział prehistorii na epoki (archeologiczne),  kwestia datacji epok archeologicznych – podr. s. 11, 14

   Przyjmując jako kryterium podziału materiał z jakiego wykonane były narzędzia człowieka

   prehistorycznego dzielimy prehistorię na następujące epoki archeologiczne:

-          paleolit (starsza epoka kamienna) – od pojawienia się człowieka do ostatniego zlodowacenia

-          mezolit (średnia epoka kamienna) – od końca epoki lodowcowej do pojawienia się  rolnictwa

-    neolit (młodsza epoka kamienna) -   od pojawienia się rolnictwa do nabycia przez 

                                                                człowieka umiejętności wytopu metali

-          epoka brązu (Bliski Wschód od ok. 4000 pne)

-          epoka żelaza (Bliski Wschód od ok. 1100 p.n.e.;  Europa Środkowa od ok. 700 p.n.e.)

4. Etapy antropogenezy

-          australopitek (pojawił się ok. 4 mln. lat temu, posługiwał się narzędziami kamiennymi - pięściakami)

-    „człowiek uzdolniony” - Homo habilis (pojawił się ok. 2 mln. lat temu, był świadomym

                                                                     wytwórcą narzędzi kamiennych – pięściaków)

-          „człowiek wyprostowany” - Homo erectus (pojawił się ok. 1mln. lat temu, budował szałasy, polował, rozniecał ogień, potrafił  uformować ostrze drewnianego oszczepu)

-          „człowiek rozumny neandertalski”, Homo sapiens neandertalensis (pojawił się ok. 300-200 tys. lat temu; opiekuje się  słabszymi przedstawicielami gromady, pozostawia po sobie ślady życia duchowego w postaci starannych, świadomych pochówków zmarłych

-          „człowiek rozumny współczesny”, Homo sapiens sapiens (pojawił się ok. 130 tys. lat temu; w Europie zjawił się 40 tys. lat temu, początkowo jako tzw.  człowiek cromagnioński)

 

5. Najważniejsze osiągnięcia człowieka współczesnego (Homo sapiens sapiens) w zakresie kultury  

     materialnej w okresie prehistorycznym

-          pojawienie się łuku (ok. 30 tys. lat temu)

-          szałasy z kości mamutów (ok.20 tys. lat temu)

-          malowidła naskalne w jaskiniach (17 – 15 tys. lat temu), il. w podr.,s.7

-          tzw. rewolucja neolityczna, czyli początki uprawy ziemi, hodowli, rolnictwa i 

rzemiosła (początkowo na obszarze tzw. Żyznego Półksiężyca 11 tys. lat temu, czyli ok. IX –  

VIII tysiąclecia p.n.e.)

-          pierwsze osady protomiejskie z okresu neolitu  (ich ludność zajmowała się rolnictwem i hodowlą): Jerycho (powstało w IX – VIII tys. pne) i Catal Huyuk (powstało w VII tys. pne), Jerycho jako  najstarsze miasto świata ?,  zob. podr., s. 12 – 13

-     megality z okresu neolitu w Europie Zachodniej  (od ok. 5000 lat pne), podr. s. 14

-          pierwsze miasta (ich ludność zajmowała się w dużym stopniu rzemiosłem i handlem): powstały w południowej Mezopotamii (w Sumerze) w IV tys. pne, zob. podr. s. 18   

-          umiejętność wytopu metali, pojawienie się koła i pisma (w IV tys. p.n.e. na Bliskim Wschodzie, koło i pismo początkowo w Sumerze)

 

6. Znaczenie „rewolucji neolitycznej” – przejście człowieka z koczowniczego trybu życia (myślistwo,  

      zbieractwo, rybołówstwo) na osiadły, z czym należy wiązać początki rolnictwa, hodowli i rzemiosła; 

         rewolucja neolityczna najwcześniej miała miejsce na obszarze tzw. Żyznego Półksiężyca około  

         IX - VIII tysiąclecia p.n.e. (11 tysięcy lat temu), zob. mapa w podr. s. 10

 

7. Sztuka i „architektura” człowieka prehistorycznego

   - malowidła naskalne w jaskiniach Altamira (Hiszpania) i w Lasceaux (Francja, „kaplica sykstyńska   

      człowieka prehistorycznego”), il.  w podr. s. 7.  Esej Z. Herberta, Lasceaux, w: Barbarzyńca w ogrodzie, s.15

   - „architektura człowieka prehistorycznego”: np. szałasy z kości mamutów, drewniane grody - np. w  

       Biskupinie (ok. 700 r. pne), megality - wielkie kamienne bloki skalne, np. w Stonehenge (ok. 1800 r. pne), 

       podr., il.,  s. 14 i 9

8. Wierzenia religijne człowieka prehistorycznego – podr. tekst źródłowy, s. 15

9. Kultura łużycka (1800/1700 – 650 pne) epoki brązu i wczesnej epoki żelaza jako lokalna odmiana kultury pól popielnicowych  (zasięg: dorzecze Wisły, Odry, północne Czechy, Saksonia Łużyce , Brandenburgia)  – mapa w podr. do starożytności,  s. 188

- gród w Biskupinie jako silnie ufortyfikowany gród kultury łużyckiej (wzniesiony w pocz. II poł. VIII w. 

      pne, odkryty przez zespół archeologów  prof. Józefa Kostrzewskiego w latach trzydziestych XX w.),   podr., s. 189                                                                                                                                                                    

- spór między archeologami polskimi i niemieckimi  (zwł. w dwudziestoleciu międzywojennym) o 

     pochodzenie etniczne ludności kultury łużyckiej. Czy ludność kultury łużyckiej to Słowianie - tzw. 

     Prasłowianie? (była to koncepcja prof. Józefa Kostrzewskiego, odkrywcy grodu w Biskupinie)

    „Spór o pochodzenie etniczne ludności kultury łużyckiej jest klasycznym przykładem wpływu polityki na 

     badania naukowe. Zdaniem historyków niemieckich, zwłaszcza z okresu nazistowskiego, była to kultura 

     germańska. (...) Inną koncepcję przedstawił Polak - prof. Józef Kostrzewski. Jego zdaniem ziemie polskie od 

     epoki brązu aż do wczesnego średniowiecza zamieszkiwały plemiona słowiańskie. Uczony dostarczał w ten 

     sposób prawa Polski do ziem w dorzeczach Wisły i Odry. W świetle najnowszych badań archeologicznych nie 

     można udowodnić ciągłości zasiedlania ziem polskich, nie można również identyfikować kultury łużyckiej z 

     konkretną grupą etniczną, także ze Słowianami” – podr. s. 189

- religia ludów kultury łużyckiej  - kult słońca (podr.,s.190)

 

Periodyzacja (podział na okresy – epoki)  pradziejów ziem polskich,  podr., s. 187 – 192, wykresy, podr., s. 11, 14

1.Epoka kamienia

    - paleolit (od pojawienia się człowieka na ziemiach polskich około 250 tys. lat temu do ok. 8000 lat pne, 

        wtedy kończy się epoka lodowa i dochodzi do ustalenia klimatu zbliżonego do dzisiejszego), paleolit jest 

        odpowiednikiem epoki geologicznej zwanej plejstocenem (epoką lodową)

    - mezolit (od. ok. 8 tys. lat pne do ok. 6 – 4 tys. lat pne, okres gospodarki zbieracko – łowieckiej)

    - neolit: od około 5200 lat pne  (czyli od pojawienia się rolnictwa na ziemiach polskich) do około 1900 lat pne

  2. Epoka brązu na ziemiach polskich: od około 1900 lat pne do około 700 lat pne

  3. Epoka żelaza na ziemiach polskich

     -  wczesny okres epoki żelaza (zwany halsztackim – nazwa od miejscowości Halsztat): od 700 do 400 pne

     -  okres przedrzymski (zwany lateńskim – nazwa od miejscowości La Tene) cechujący się wielką ekspansją 

         Celtów w Europie: od 400 pne do początków naszej ery,    podr., s. 188, 190

     -  okres rzymski (od początków naszej ery do ok. 375 r. ne), rola tzw. szlaku bursztynowego w tym okresie 

           (szlak handlowy  prowadzący  przez  ziemie polskie od Bałtyku  do Adriatyku, czyli do imperium rzymskiego),   

            podr., s. 191 z  mapą

     -  okres wędrówek ludów (od najazdu Hunów na stepu czarnomorskie ok. 375 r. ne do końca VI lub VII w.)

     -  okres wczesnośredniowieczny (od VII do X -XIII w.): ziemie polskie zamieszkują już Słowianie, którzy 

     stopniowo przechodzą od rolnictwa wypaleniskowego do rolnictwa ornego, tworzą struktury organizacji 

     plemiennej i pierwsze państwa oraz przyjmują chrzest w IX – X w.,   w wyniku pojawienia się pisma i 

     źródeł pisanych kończy się na ziemiach polskich okres prehistoryczny (pradzieje)

 

 

Bibliografia – książki z zakresu archeologii i prehistorii (pradziejów)

- Wielka historia świata, t. 1, Świat przed „rewolucją” neolityczną, Kraków 2005 /pradzieje ludzkości aż do 

    rewolucji neolitycznej/

- Wielka historia świata, t. 2, Stary i Nowy Świat od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, 

      pod  red. J. Sliwy, Kraków 2005 /m.in. historia starożytnego Egiptu, Mezopotamii (Sumeru, Babilonu, 

      Asyrii), Persji, Izraela, Indii, Chin/

- Sztuka świata, t.1. Sztuka pradziejowa, Egipt, Mezopotamia, Ameryka prekolumbijska  /wydawnictwo Arkady/

- P. G. Bahn, Dzieje archeologii. 100 wielkich odkryć, Katowice 1996 /wydawnictwo Videograf/

- Wielka historia Polski, t.1 , Kraków 200  (pradzieje ziem polskich)  /wydawnictwo Fogra/

- A. Buko, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej, W. 2006

- K. Godłowski, J. K. Kozłowski, Historia starożytna ziem polskich, W. 1983  (m.in. ciekawe 

    informacje o metodach badań w archeologii oraz datowaniu zabytków archeologicznych, s. 10 – 17)

- A. Kokowski, Starożytna Polska. Od III w. przed Chrystusem do schyłku starożytności, W. 2006

- J. Topolski, Rewolucja neolityczna (rolnicza): globalny efekt spontanicznych działań jednokierunkowych, 

    w: J. Topolski, Wolność i przymus w tworzeniu historii, Poznań 2004, s. 31- 60

- B. Cunliffe, Starożytni Celtowie, W. 200

 

1

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl