Życie duchowne czyli Doskonałość chrześciańska, Pelczar Sebastian bp św
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->ZYCIE DUCHOWNECZYLIDOSKONAŁOŚĆ CHRZEŚCIAŃSKAW EDŁUGNAJCELNIEJSZYCH MISTRZÓW DUCHOWNYCHN A P IS A ŁKs. JÓZEF PELCZARD o k to r T e o lo g ii i śś; K a n o n ó w , P ro fe s o r p . z. T e o lo g ii p a s te r s k ie j p rz y U n iw e rs y te c ieJ a g ie llo ń s k im , K a n o n ik k a te d r a ln y k r a k o w s k i, A s s e s o r K u ry i b is k u p ie j.>B udow aniem Boźem jesteście.*Ś. Paweł/.Kor. III. ę.T O M II.*CZWARTE W YDANIE(3.¾1P O P R A W IO N E I P O W IĘ K S Z O N E .'• 5 / : e-:" I-<ayf?T/KRAKÓW.NAKŁADEMI)Ii l r K A R N I AAUTORA.JAGIELLOŃSKIEGOU M W KKSYTKTUp o d z a rz ą d e m A n a te la M a ry a n a K o s te rk ie w ic z a .ROZDZIAŁ XVIII.O zg ad zan iu się z w o lą Bożą.I.Jaką jest w ola Boża i dlaczego należy się z nią zgadzać?Przy pomocy Bożej zbudowaliśmy już ściany domu duchownego , trzeba teraz nakryć je dachem , — dachem zaś będziezgadzanie się z wolą Bożą.Cóż to jest zgadzanie się z wolą Bożą ? Jestto doskonalepoddanie woli własnej pod wolę Bożą, tak iż dusza powiedziećm oże: P anie, nie mam innej woli prócz Twojej. W ola Boża podwójnie się objaw ia: albo rozkazuje, zakazuje, pozwala i radzi,albo też odwieczne swoje wyroki w ykonywa w czasie; ztąd zgadzanie się z wolą Bożą jest albo czynne, gdy wola nasza spełniarozkazy woli Bożej, albo bierne, gdy przyjmuje jej wyroki. O bier-nem teraz będziemy mówić, bo o czynnem mówiliśmy wyżej *).W edług nauki Ojców Kościoła i mistrzów teologii, albo PanBóg chce czegoś bezwarunkow o, a wtenczas wola Boża zawsze sięspełnia, jako sam Pan zapowiada przez Proroka: „Tak będzie słowom oje, które tcynijdzie z ust m oich, nie icróci się do mnie próżneule uczyni, cokoliciekrm chciał1’) ; albo też chce czegoś pod w a1runkiem , jeżeli wolna wola stworzeń nie będzie przeszkadzać; —tak n. p. pragnie Pan Bóg zbawić wszystkich ludzi, byleby samiprzy pomocy łaski zbawić się chcieli3). Tej woli Bożej może się) Czyt. Roz. XVI. O miłości Boga 9, VII. ł) Izajasz 55,11. ') CzytajDrexellii..Hvliotropium seu Conformatio humanae voluntatis cum divina“Lib. I. C. V. S. II.** ,.Ż y c ie d u c h o w n e .T . II.wola stworzeń sprzeciw ić, atoli wyroków Bożych udaremnić niemoże, Bóg bowiem przewiduje od wieków, co stworzenie w tymlub owym razie uczyni, i według tej wszechwiedzy wydaje swojewyroki.„Te to są— mówi Augustyn święty —wielkie sprawyPańskie doświadczone we wszystkiem upodobaniu Jego(Ps. 110, 2)i tak mądrze doświadczone, że gdy Aniołowie i ludzie zgrzeszyli,to jest, nie to uczynili, co Bóg chciał, lecz co oni chcieli, mimotoPan Bóg przez tę wolę stw orzeń, przez którą się stało, czegoStwórca nie chciał, spełnił to, co chciał, bo jako nieskończeniedobry nawet złego używa do dobrego" ’). T ak więc zawsze sprawdza się słowo P ańskie:„Rada moja stać będzie i stanie się w szystkawola moja1*).1A cóż znaczy zgadzać się z tą wolą B ożą? Jcstto uwielbiaćze czcią jej najmędrsze i najświętsze w yroki; jeżeli takowe sąsk ry te , nie badać ich zuchw ale, a tern mniej powoływać P. Bogaprzed swój try b u n ał, dlaczego to lub owo uczynił, ale uwielbiaćwe wszystkiem nieskończoną m ądrość, miłość i świętość Bożą;jeżeli są ja w n e , poddawać się im z ochotą, a przynajmniej cierpliwie i spokojnie, bez względu na to , czy są dla nas miłe lubp rz y k re ; w tern zaś, co od woli naszej zależy, nietylko nie sprzeciwiać się nigdy i w niczem jawnej woli Bożej, wyrażonej w p rawie Bożem i kościelnem , ale nadto zawsze i wszędzie tego pragnąć, czego sam Bóg od nas pragnie, i o to się starać, aby wolaBoża była jed y ną modłą naszego życia. Kto tak zgadza sięz wolą B ożą, ten ma na sercu wyryte słowa arcykapłana H elego:„P an ci je s t, co jest dobre w oczach je g o , niechaj czynius), i słowadudy Machabeusza:„Jako będzie wola na niebie,%tak się niechajstanie111) ,i słowa samego Zbawiciela: „Ojcze m ój, jeśli możnarzec z, niechaj odejdzie odemnie ten kielich, wszakże nie jako jachcę ale jako t y u*).Że woli Bożej poddać się należy, rzecz jest słuszna i sprawiedliwa ").Bóg jest Stw órcą wszech rzeczy, a więc wszystkie należą doN iego, iż może niemi rządzić według woli. Jeżeli bowiem snycerzma prawo do posąg u, który w yrzeźbił; o ileż większe prawo mał)Enchir. III. *)Izajasz XLVI, 10. *) I. Król. III, 18. 4 I. Mach.)III. 60. s) Ś. Mat. X X V I, 39. -) Czyt. Scaramelli Dir. Asc. Tom. IV, IV.i Saint-JureConn. et fam . de N. S. J. Ch.T. I, Liv. III, Ch. VIII.Bóg do stw orzeń, które w szystko, co m ają, od Boga mają. Leczczyliż posąg opiera się snycerzowi, gdy mu tę lub ową chce nadać postać V B ynajm niej, — ale pozwala robić z so b ą, co onchce; a więc słuszna, aby i człowiek nie opierał się P. Bogu.Bóg jest naszym P anem , my Jego sługam i; jako więc sługakieruje się wolą P ana sw ego, tak człowiek winien we wszystkiemzależeć od woli Bożej. Sam tylko Bóg winien mieć we wszystkiem wolę w łasną, iżby woli wyższej nie mial nad sobą, inaczejbowiem nie byłby B ogiem ; jeżeli zaś człowiek z pominięciem woliBożej idzie za wolą w łasną, zdziera niejako Bogu koronę, to jest,kładzie się wyżej nad Boga; bo jako korona tylko królowi przystoi, tak wola niezależna tylko Bogu.Bóg jest naszym Odkupicielem , my Jego niew olnikam i, bonas wykupił z niewoli, nie srebrem lub złotem , lecz drogocennąkrw ią niepokalanego B aranka; — słuszna zatem , by Ten namirząd ził, który za nas tak wielki dał okup. w T ą w iarą przejętymęczennik W igilancyusz pośród męczarni te tylko powtarzał słow a:„Chrześcianinem jestem , niechaj się wola Boża spełni nadem ną".Podobnie św. T eresa mówiła wśród pokus: „Precz odem nie, szatanie! Nie tobie służę, — ja należę do C hrystusa, bo On mięnabył na własność Krwią swoją najdroższą; On moim Panem , jaJego służebnicą". Gdy cierpienia ją dręczyły, pocieszała się temisłowy: „N uże, mój Jez u , masz prawo zupełne, możesz ze mnąpostępow ać, jako sam chcesz, bo Ty jesteś moim Panem , a jajestem Twoją niewolnicą, możesz mię zatem karcić, możesz upom inać, możesz chłostać surowo, według swojej woli, o mój Paniei Boże, moje życie i moje wszystko!"Bóg jest naszym O jcem , bo On dał nam życie przyrodzonei cenniejsze stokroć życie łaski: On n as, jako Ojciec najczulszy,piastuje, karm i, odziew a, cieszy i strzeże. Jeżeli więc dzieci poddają się woli rodziców, o ileż więcej winien się człowiek poddawać woli Boga. A jakaż jest ta wola?Oto najm ędrsza, bo nią kieruje Rozum najdoskonalszy, —wszechmocna, bo nic nie jest dla niej niepodobnem , — najśw iętsz a , bo miłuje tylko dobre, — najm iłościw sza, bo o wszystkiemma pieczę najtroskliw szą, — najsłodsza, bo„z cichością i z wielkąfolgą nas rząd zi“ ;— słuszna, zatem , by się jej poddała wola nasza ciem na, słaba, nędzna i podległa zepsuciu. Jeżeli zaś winnasię poddać, więc winna także przyjmować w sszystko, cokolwiekz woli Bożej pochodzi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]