§ Suster Gustaw - Dziedzictwo Bestii (Biografia Aleistera Crowley'a), Kuciapka123
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
GERALD SUSTER
Dziedzictwo Bestii
BIOGRAFIA ALEISTERA CROWLEYA
W PRZEKŁADZIE DARIUSZA MISIUNY
Warszawa
2002
tytuł oryginału
Gerald Suster
Legacy of the Beast
Samuel Weiser, York Beach, 1989
W.H. Allen, London 1988
Copyright © Michaela Suster 2001
All rights reserved
przekład z języka angielskiego
i redakcja merytoryczna
Dariusz Misiuna
redakcja artystyczna
Wojciech Benicewicz
skład i łamanie
Jarosław Sobolewski
redakcja stylistyczna
zbiorowa
Copyright © for the Polish edition
by Okultura, Warszawa 2002
Wydanie I
ISBN 83-88922-01-7
Wydawnictwo Okultura
skr. poczt. 435, 00-950 Warszawa 1
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
„Obyś żył w ciekawych czasach" - powiada czarująco wielo
znaczne, stare chińskie przekleństwo, które w sposób szczególny do
tyczy bohatera tej książki. Aleister Crowley urodził się w 1875 roku,
u schyłku ery wielkich maszyn, nazywanej w Wielkiej Brytanii „epo
ką wiktoriańską" z racji wyjątkowo pomyślnych dla angielskiej go
spodarki rządów królowej Wiktorii (1819-1901). Ery, która zapisała
się w dziejach Europy jako czas wielkich sprzeczności: niespotykane
go wcześniej postępu technologicznego i barbarzyńskiego zastoju
obyczajowości; dynamicznego podboju świata zewnętrznego i wiel
kiej pustki duchowej; burzliwego przeplatania się kultur i bezna
miętnego tworzenia podwalin rasistowskich idei.
Te wszystkie sprzeczności były obecne w Crowleyu, bo też
i był on nieodrodnym dzieckiem swej epoki poszukującym rozwiązań
nurtujących ją problemów, takich jak konflikt między racjonalizmem
a irracjonalizmem, ciałem a umysłem, seksualnością a religią, pozna
niem a etyką. Szukał ich na drodze licznych eksperymentów obejmu
jących doprowadzone do skraju możliwości penetracje ludzkiego cia
ła i umysłu, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych środków
z arsenału światowych religii: buddyzmu, hinduizmu, tantryzmu, tao-
izmu, sufizmu, gnostycyzmu i hermetyzmu. Odnalazł je w niebez
piecznie cudownej krainie ludzkiego ducha, za co spotkało go potę
pienie ze strony mu współczesnych, którzy obarczyli go takimi
epitetami jak: „Najgorszy człowiek na świecie", „Człowiek, którego
chcielibyśmy powiesić", czy też „Wielka Bestia".
Ostatni z tych epitetów przypadł mu do gustu i stał się jego
wizytówką w krainie drobnomieszczańskiej moralności. Crowley, który
już w czasach wczesnej młodości zdradzał niewątpliwe talenty w po
ezji (nazywano go nadzieją młodej poezji angielskiej!), nauce (studio
wał w prestiżowej uczelni Trinity College w Cambridge!) i sztuce
logicznego myślenia (był wszakże mistrzem szachowym!), porzucił
3
DZIEDZICTWO
BESTII
karierę chłopca z klasy średniej na rzecz indywidualnej tułaczki
w świecie idei. Zawiodła go ona najpierw do świata artystycznej cy
ganerii, wyuzdanego seksu i nieustannych intoksykacji w poszuki
waniu coraz to nowych wizji. Świata poetów i okultystów, z których
każdy posiadał własną receptę na nieśmiertelność. Pozwoliła mu po
tem stworzyć oryginalny, spójny wewnętrznie system filozoficzno-ma-
giczny, nazywany thelemą, Prawem Woli, którego fundamentem była
powstała w 1904 roku „Księga Prawa", niezwykła zachodnia terma
zapowiadająca kres starej cywilizacji i narodziny Nowej Ery.
Aleister Crowley był jej awatarem, skrzętnie kreującym swój
mit Wielkiej Bestii szerzącej spustoszenie. Przysporzyło mu to za ży
cia znacznie więcej wrogów niż przyjaciół i przyczyniło się do niezro
zumienia jego idei, wyłożonych na stronicach kilkudziesięciu tomów
poezji, prozy i esejów. Paradoksalnie, to właśnie ten „satanistyczny"
wizerunek zapewnił mu wiele lat po jego śmierci niesłychany rene
sans zainteresowania jego osobą. Epoka „dzieci kwiatów" przyjęła
Crowleya na jednego ze swych patronów, a tacy hippisowscy guru
jak Alan Watts, Timothy Leary, czy Beatlesi otwarcie powoływali się
na jego dziedzictwo. Od końca lat sześćdziesiątych postać Crowleya
inspirowała większość ruchów kontestacyjnych i to zarówno tych
mających charakter kontrkulturowy, jak i powstałych w kręgach
okultystycznych. Awangardowi artyści tworzyli inspirowane jego
myślą dzieła. Zaczęły też pojawiać się liczne książki na jego temat.
Jedną z najlepszych biografii Crowleya jest
Dziedzictwo Bestii,
które prezentujemy jako pierwszą pozycję w naszym cyklu „Ezoter-
ra", poświęconemu między innymi odkrywaniu nieznanych kronik
przeszłości. A już z pewnością jest to dzieło, które w sposób najbar
dziej wyczerpujący spośród dotychczasowych biografii Crowleya opi
suje poszczególne elementy jego myśli i praktyki. Biografia ta wiele
zawdzięcza przenikliwości i lotności myśli jej autora, Geralda Suste-
ra, którego entuzjazm i pasja w stosunku do omawianych tu tema
tów wzbogacały analityczny warsztat historyka. Warto poświęcić kilka
słów jego osobie.
4
PRZEDMOWA
Gerald Suster urodził się w 1951 roku w Londynie. Na uni
wersytecie w Cambridge studiował filozofię i prawo. Po studiach pra
cował między innymi jako nauczyciel historii, po czym zajął się za
wodowo pisarstwem. Napisał blisko dziesięć powieści. Zajmował się
sztuką, polityką, psychologią, historią, i boksem, czego odzwiercie
dleniem są tak rozmaite książki jak:
The Champions of the Ring: The
Lives and Times of Boxing's Heavyweight Heroes (Mistrzowie ringu: życie
i czasy bohaterów wagi ciężkiej); Generals: The Best and Worst Military
Commanders (Generałowie: najlepsi i najgorsi przywódcy wojenni)
; czy
The
Hell-Fire Friars: Sex, Politics and Religion (Bracia Ognia Piekielnego: seks,
polityka i religia).
Przede wszystkim jednak jego życiową pasją była magia.
Zajmował się nią praktycznie, traktując ją jako sztukę życia. Jego
okultystyczne zainteresowania skupiały się wokół Hermetycznego
Zakonu Złotego Brzasku. Suster był bliskim przyjacielem Israela
Regardiego, wybitnego psychologa i sekretarza Crowleya, dzięki któ
remu nauki Złotego Brzasku przetrwały burzliwy okres, jaki spotkał
to towarzystwo na początku dwudziestego wieku. Napisał też zna
komitą jego biografię,
Crowley's Apprentice: The Life and Ideas of Israel
Regardie, the magical psychologist (Uczeń Crowleya: żywot i idee Israela
Regardiego, magicznego psychologa).
Interesowały go: historia i złożoność
symboliki tarota, czemu dał wyraz w
The Truth About the Tarot (Praw
dzie o tarocie)
; system enochiański dr. Johna Dee (zredagował i napisał
komentarze do pism tego wybitnego elżbietańskiego maga w
John
Dee: Essential Readings {John Dee: podstawowe lektury}
); a także związki
nazizmu z okultyzmem, które opisał w dziele
Hitler: Black Magician
(Hitler: czarny mag).
Jednak główny kierunek pracy badawczej tego utalentowa
nego historyka dotyczył filozofii i magii Aleistera Crowleya. W la
tach osiemdziesiątych Suster był blisko związany z crowleyowskim
zakonem Ordo Templi Orientis. Później stał się jednym z twórców
wolnomyślicielskiego ugrupowania okultystycznego o nazwie Kom
pania Niebios (
The Company of Heaven).
Do końca życia był również
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]