Ćwiczenia do pracy korekcyjno(2), IPET

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ćwiczenia do pracy korekcyjno-kompensacyjnej

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

lSkładanie obrazka z części (pocięte widokówki ,obrazki, puzzle) llWyodrębnianie podobieństw i różnic między obrazkami. llUzupełnianie obrazka o brakujące części.llUkładanki geometryczne, mozaiki, kompozycje z figur geometrycznych z wzorem i bez wzoru. llOpis obrazka z pamięci po krótkiej ekspozycji. llOdtwarzanie figur geometrycznych z pamięci (pokazujemy dziecku narysowane figury geometrycznego uważnej obserwacji zakrywamy i polecamy narysować takie same) llWyszukiwanie takich samych liter, sylab segregowanie ich , z wykorzystaniem rozsypanki literowej. llWyszukiwanie takich samych wyrazów w rozsypance wyrazowej ,a potem w tekście. llRóżnicowanie liter podobnych : b-p-d-g, m-n-w, u-y, o-a, (wyróżnianie określonym kolorem w rozsypankach,w tekście uzupełnianie wyrazów segregowanie wyrazów zawierających mylone litery)l

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ

lNaśladowanie ruchów.llĆwiczenie palców - uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu.llRysowanie,malowanie na dużych arkuszach papieru.llLepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru.llBudowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków.llRozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.llCięcie nożyczkami po śladach(uprzednio narysowanych kształtów)llKolorowanie obrazków.llObrysowywanie szablonów.llKalkowanie obrazków.llNawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce.llRysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie.llŁączenie punktów tworzących określony przedmiot np.drzewo, domek.llTworzenie obrazków z wydzieranek.llPróby szycia tzw. fastrygą, przyszywanie guzików. l

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

lSkładanie obrazka z części (pocięte widokówki ,obrazki, puzzle) llWyodrębnianie podobieństw i różnic między obrazkami. llUzupełnianie obrazka o brakujące części. llUkładanki geometryczne, mozaiki, kompozycje z figur geometrycznych z wzorem i bez wzoru. llOpis obrazka z pamięci po krótkiej ekspozycji. llOdtwarzanie figur geometrycznych z pamięci (pokazujemy dziecku narysowane figury geometrycznego uważnej obserwacji zakrywamy i polecamy narysować takie same) llWyszukiwanie takich samych liter, sylab segregowanie ich , z wykorzystaniem rozsypanki literowej. llWyszukiwanie takich samych wyrazów w rozsypance wyrazowej ,a potem w tekście. llRóżnicowanie liter podobnych : b-p-d-g, m-n-w, u-y, o-a, (wyróżnianie określonym kolorem w rozsypankach,w tekście uzupełnianie wyrazów segregowanie wyrazów zawierających mylone litery)l

 

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

lOdtwarzanie struktur dźwiękowych-wystukiwanie usłyszanego. rytmu, wyklaskiwanie rytmu na podstawie schematu graficznego .llRozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia, nazywanie ich i naśladowanie. llPodział zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby. llŁączenie sylab w wyrazy- "Co powiedziałam ?/ sa-mo-lot/". llWyodrębnianie pierwszej głoski- "Co słyszysz na początku wyrazu". llSegregowanie obrazków wg pierwszej , ostatniej głoski ,stopniowo przechodząc do wyrazów o bardziej skomplikowanej budowie. llRóżnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka, kosa-koza, wskazywanie obrazków. llZabawa w dobieranie wyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych. llŁączenie głosek w wyrazy, dzielenie wyrazów na głoski. llOkreślanie położenia głoski w wyrazach-segregowanie obrazków wg miejsca danej głoski/na pierwszym miejscu, na drugim, na trzecim itp./ llZabawa w kończenie słów:" Dokończ wyraz :pa-ra- /parasol/ opuszczanie pierwszej sylaby, środkowej itp. llSegregowanie wyrazów wg ilości sylab, głosek. llSzukanie ukrytych wyrazów np. .ser-ce/ser/,gra-bie/gra/ llTworzenie wyrazów z eksponowanych głosek innych wyrazów-nazw obrazków np. rak/obrazek/ rogal/obrazek/ koza/obrazek/ głoska 1 /r/ głoska 2 /o/ głoska 1 /k/ ROK llPrzyporządkowanie liter głoskom. llRozpoznawanie samogłosek i spółgłosek. llPisanie ze słuchu głosek ,sylab, wyrazów, zdań ,selektywne pisanie ze słuchu np. tylko samogłosek, określonych spółgłosek lub wyrazów pozostałe zastępując myślnikami. l

18. Odpoznawanie wysłuchanych sylab, wyrazów.

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl