Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową, Nowak

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

– 42 –

 

Iwona Chojnacka

 

Przedmiot: terapia pedagogiczna

 

Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową

 

Artykuł opublikowany w specjalistycznym serwisie edukacyjnym http://awans.szkola.net/

 

 



 

I.                    Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym (obrazkowym)

Ćwiczenie 1

Rozpoznawanie treści obrazków

Cel:

Wyrabianie całościowego i szybkiego wzrokowego rozpoznawania obrazków (rozwijanie pamięci wzrokowej).

Liczba uczestników:

dowolna

Pomoce:

Zestaw około 8 obrazków (na jedno dziecko) o wymiarach 6 x 8 cm przedstawiających rośliny, zwierzęta lub dowolne przedmioty codziennego użytku.

 

 

Przebieg:

Nauczyciel siedzi naprzeciwko dziecka. Pokazuje mu przez krótką chwilę obrazek, potem go chowa. Uczeń ma powiedzieć, co widział na obrazku. Jeśli nie wie, to terapeuta jeszcze raz pokazuje mu kartonik. Jeżeli w zajęciach bierze udział więcej dzieci, to każde dziecko rozpoznaje inny obrazek.

Ćwiczenie 2

Wyliczanie przedmiotów znajdujących się na obrazku

Cel:

Wyrabianie całościowego i szybkiego wzrokowego rozpoznawania obrazków (rozwijanie pamięci wzrokowej).

Liczba uczestników:

dowolna

Pomoce:

Po jednej ilustracji (zawierającej wiele szczegółów) dla każdego dziecka biorącego udział w zabawie.

 

Przebieg:

Terapeuta siada naprzeciw dziecka. Przez krótką chwilę pokazuje mu ilustrację i chowa ją. Dziecko ma za zadanie zapamiętać jak największą liczbę szczegółów znajdujących się na obrazku i umieć je wyliczyć.

Ćwiczenie 3

Odpoznawanie obrazków opisanych słownie

Cel:

Rozwijanie spostrzegawczości oraz ćwiczenie koncentracji uwagi.

Liczba uczestników:

1 dziecko

Pomoce:

Seria różnych obrazków o dowolnej tematyce.

 

 

Przebieg:

Prowadzący układa przed dzieckiem serię obrazków. Opisuje słowami jeden z nich. Dziecko ma wybrać ten obrazek, który nauczyciel opisał.

Ćwiczenie 4

Dobieranie jednakowych obrazków

Cel:

Kształtowanie umiejętności wzrokowego różnicowania bardzo podobnych obrazków.

Liczba uczestników:

dowolna

Pomoce:

Około 10 par obrazków na jedno dziecko. Mogą to być dwa identyczne obrazki lub jeden obrazek kolorowy a drugi nie, lub kontur tego samego przedmiotu.

 

 

 

 

 

 

Przebieg:

Nauczyciel daje dziecku kilka par obrazków i poleca, aby ułożyło po dwa jednakowe razem. Dziecko tworzy pary. Na koniec należy sprawdzić, czy zadanie zostało wykonane poprawnie.

Ćwiczenie 5

Dobieranie odpowiednich obrazków

Cel:

Wyrabianie całościowego i szybkiego wzrokowego rozpoznawania obrazków (rozwijanie pamięci wzrokowej).

Liczba uczestników:

dowolna

Pomoce:

Obrazek o dowolnej tematyce oraz zestaw kartoników z różnymi przedmiotami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg:

Nauczyciel kładzie przed dzieckiem obrazek pt. „Plac zabaw” i kartoniki przedstawiające różne przedmioty, między innymi takie, którymi dziecko może się bawić na placu zabaw. Zadaniem dziecka jest wyszukanie tych przedmiotów, które przydadzą mu się w czasie zabawy.

Ćwiczenie 6

Dobieranka – gra

Cel:

Kształtowanie umiejętności wzrokowego różnicowania bardzo podobnych obrazków.

Liczba uczestników:

4 ­– 5 dzieci

Pomoce:

Zestaw składający się z kilkunastu par obrazków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg:

Nauczyciel dzieli obrazki na dwa komplety, rozdzielając pary. Jeden komplet leży na stole tak, aby nie było widać obrazków. Drugi rozdziela między dzieci. Uczniowie biorą obrazki ze stosu ułożonego na stole i sprawdzają, czy mają taki sam. Jeśli tak, tworzą parę. Wygrywa to dziecko, które pierwsze pozbędzie się obrazków.

Ćwiczenie 7

Dobieranka – odkrywanka

Cel:

Rozwijanie pamięci wzrokowej i ćwiczenie koncentracji uwagi.

Liczba uczestników:

4 – 5 dzieci

Pomoce:

Komplet obrazków.

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl