ĆWICZENIA ODDECHOWE Z UŻYCIEM REKWIZYTÓW, ćw. artykulacyjne, emisja głosu, dykcja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ĆWICZENIA ODDECHOWE Z UŻYCIEM REKWIZYTÓW
· dmuchanie baniek mydlanych
· dmuchanie na piórka
· zdmuchiwanie z dłoni, stołu
· dmuchanie w powietrze
· dmuchanie na piórka zawieszone na sznurku
· dmuchanie piłeczki ping- pongowej:
· zdmuchiwanie ze stołu
· mecz piłki ping- pongowej- dzieci starsze mogą rozgrywać na stoliku, dzieci młodsze na podłodze
· dmuchanie na wiatraczek
· pompowanie baloników
· gwizdanie (ustami, przez gwizdek)
· dmuchanie przez słomkę:
· zdmuchiwanie kawałka papieru, wacika, styropianu np.
wyścigi samochodowe- dmuchanie na kilka ustawionych w rzędzie
np. kawałków papieru
· przenoszenie kawałka papieru, wacika, styropianu np.
karmimy kurki- przenoszenie kawałków papieru, imitujących ziarenka, na obrazek z kurkami
· dmuchanie w naczynie wypełnione wodą
chuchanie na zmarznięte ręce, gorącą zupę
· Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy
· zdmuchiwanie lub przedmuchiwanie z gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, zabawek wyciętych z papieru
· dmuchanie na wiatraczki, statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
· zdmuchiwanie świecy (można zwiększać stopniowo odległość)
· dmuchanie na świece tak, aby nie zgasła
· nadmuchiwanie balona
· dmuchanie lub gra na flecie, piszczałce, trąbce
· gwizdanie na gwizdku
· puszczanie baniek mydlanych
· robienie bąbelków w szklance (przy użyciu rurki)
· dmuchanie na skrawki papieru, lekkie przedmioty zawieszone na różnej długości nitkach
· studzenie herbaty
· wąchanie kwiatów
· chuchanie na zmarznięte ręce, szybę, lusterko
· dmuchanie na kartkę papieru
· dmuchanie w dmuchawkę aby się rozwinęła
· ćwiczenia z użyciem rurki: rozdmuchiwanie małych przedmiotów na stole, przekładanie małych przedmiotów na przygotowany obrazek, przenoszenie z jednego miejsca na drugie np. zbieramy do koszyka jabłka które spadły z drzewa
· ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
· dmuchanie np. małej papierowe kulki po narysowanym na kartce torze
· dmuchanie na resorówkę aby mogła jeździć
· zdmuchiwanie domku z kart
· zdmuchiwanie kawałku papieru z nosa
· dmuchanie na swoją grzywkę aby się włosy ruszały
· kartka z rozlaną farbą + rurka – rozdmuchiwanie plamy farby
· mecz piłki pingpongowej- czworo lub dwoje dzieci siedzi naprzeciw siebie i dmuchają na piłeczkę, tak aby nie spadła ze stołu;
· liczenie na jednym wydechu,
· powtarzanie zdań na jednym wydechu
Ø Konik jedzie na przejażdżkę, naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj.
Ø Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.
Ø Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał: raz do góry w stronę nosa, raz do dołu w stronę brody.
Ø Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
Ø Chomik wypycha policzki jedzeniem, a Ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.
Ø Wyobraź sobie, że Twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.
Ø Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę i spróbuj ją jak najdłużej utrzymać.
Ø Alpinista wybrał się na wycieczkę w góry. Wspina się na sam szczyt krok po kroku: dotknij czubkiem języka do krawędzi zębów dolnych, potem górnych, a na koniec do podniebienia.
Ø Glonojad to taka ryba, która mocno przysysa się do ścian akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia naśladując glonojada.
Ø Wysuń długi, wąski język do przodu i manewruj nim jak jaszczurka (szybkie ruchy); można zmodyfikować: kładąc na talerzu kilka płatków kukurydzianych, zadaniem jaszczurki jest je zjeść.
Ø Skaczemy jak małpki – wprowadzamy język między górną wargę, a górne zęby i z taką miną (można się trzymać rękami za uszy) biegamy i skaczemy jak małpki.
Ø Zawody – dwoje dzieci stojących naprzeciw siebie trzyma kartkę papieru między wargami (nie zębami) i każde ciągnie ją w swoją stronę; inny wariant: dzieci na wyścigi zjadają z talerzyka chrupki kukurydziane, posługując się tylko wargami.
Ćwiczenia usprawniające język
1. Z szeroko otwartej buzi wysuwamy wąski język. Staramy się tak go trzymać, aby nie zbliżał się do dolnych lub górnych zębów. Następnie wyciągamy czubek języka najmocniej jak można przed siebie (tak jakbyśmy chcieli nim dotknąć czegoś).
2. Buzia pozostaje szeroko otwarta. Język wykonuje ruchy do góry i na dół. Podczas unoszenia języka do góry (w kierunku nosa) jest on bardzo wąski (tzw. „igiełka”). Gdy go opuszczamy na dół (do brody) jest duży i szeroki („łopata”).
3. „Wahadełko”- buzia jest szeroko otwarta. Wąskim języczkiem dotykamy raz lewego raz prawego kącika warg. Staramy się przenosić język w powietrzu bez opierania go o dolną wargę.
4. „Kotek myje buzię” – buzia szeroko otwarta. Wąskim językiem dzieci oblizują wargi dolną i górną tak, jakby chciały narysować na nich koło (nie przerywamy ciągłości ruchu).
5. „Mycie ząbków” – okrężnym ciągłym ruchem oblizujemy zęby górne i dolne starając się sięgnąć jak najdalej.
6. „Małpka” – dzieci zakładają język raz na górne raz na dolne zęby tak, aby pozostawał on pod dolną lub górną wargą. Następnie mocno tę wargę wypychają na zewnątrz. W ten sposób tworzy się „małpi pyszczek”.
7. „Chomik” – mocnym ruchem języka wypychamy raz lewy, raz prawy policzek (tak aby utworzyła się „gruba buzia”).
8. Klaskamy całym językiem (szybciej lub wolniej) naśladując stukot końskich kopyt. 9. „Liczenie zębów” – czubkiem języka dotykamy kolejnych zębów zaczynając od ostatniego lewego ząbka przesuwamy aż do prawego ostatniego. W ten sposób „liczymy” ząbki górne i dolne.
10. Buzia szeroko otwarta. Czubek języka znajduje się na górnych zębach. Płynnym ruchem cofamy język po pod- niebieniu twardym wgłąb buzi aż do podniebienia miękkiego.
11. Buzia lekko otwarta. Szeroki język unosimy do podniebienia twardego i przywieramy do niego całą szerokością języka. Po chwili rozluzniamy mięśnie i opuszczamy język na dół. Powtarzamy to kilkakrotnie.
12. Język zwijamy w rulonik i staramy się utrzymać go w tej pozycji jak najdłużej.
13. Unoszenie przedniej części języka w taki sposób, że zarówno przód, jak i boki są uniesione, tworzą „łyżeczkę”.
14. Układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język leży za zębami (zabawa w „śpiący język”).
15. Wybrzuszenie środka języka („robimy górkę z języka”).
16. Cofanie języka w głąb jamy ustnej.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
1. Dzieci słuchają czytanego przez nauczycielkę opowiadania, ziewają razem z leniuszkiem.
LENIUSZEK
Mama obudziła leniuszka. Ziewnął. Otworzył oczy. Ziewnął. Usiadł na łóżku. Ziewnął. Spuścił nogi. Ziewnął. Wstał i przeciągnął się ziewając. Poszedł do łazienki. Ziewnął. Umył się. Ziewnął. Ziewając wrócił do pokoju I zaczął się ubierać.
2. Zabawa pantonimiczna. W zabawie bierze udział 2-oje dzieci: lekarz i pacjent. Demonstrują bez słów typowe zachowanie w tej sytuacji. CHORE DZIECKO: chrząka, kicha, kaszle, pokazuje gar-
dło, przy osłuchaniu głęboko oddycha. LEKARZ PRZEPROWADZA BADANIE: ogląda gardło,
Osłuchuje, mierzy temperaturę, pisze receptę. CHORE DZIECKO: płucze gardło, łyka syrop i witaminy,
Idzie spać i chrapie. Następnie dzieci zmieniają się rolami.
3. Rozmowy ptaków:
a). NA WIEJSKIM PODWÓRKU: kokoko, kukuryku, gruchu gruchu, gę gę, kwakwa...
b).W LESIE: kuku, kuku, puk puk (dzięcioł), kra kra....
c).NA ŁĄCE: kle kle, kum kum, kwa kwa, gę gę...
Dzieci podzielone na grupy naśladują głosy poszczegulnych ptaków w wyżej wymienionych sytuacjach.
Urozmaiceniem może być zmiana natężenia głosu np. żabki cichutko kumkają by nie usłyszały bociany, kukułka w głębi lasu i przylatująca bliżej. Możliwe jest wprowadzenie elementów ruchu do tej zabawy.
4. Zabawa w gwiżdżące pociągi: dzieci podzielone na 2-3 grupy naśladują pociągi. Jeżdzą po sali, wymijają się, wyprzedzają, wjeżdzają na stację gwiżdząc głośno i cicho.
5. Przenoszenie papierków, groszku, ryży preparowanego z jednego pudełeczka do drugiego poprzez przysysanie ich do słomki czy rurki.
Ćwiczenia usprawniające wargi
1. Nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia ćwiczenia bawimy się w baloniki, które przekłute palcami - „pękają”.
2. Usta są ułożone w „ciup”- cmokamy (bawimy się w przysyłanie buziaków do siebie).
3. Powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła- „zabawa w rybkę”.
4. Usta wciągamy w głąb jamy ustnej (bawimy się – „usta zaglądają do brzucha”.
5. Napinanie warg w pozycji rozciągniętej (zawody „kto jest silniejszy?”: dwie osoby siedzące naprzeciw trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Pamiętajmy, aby dać dziecku szanse wygrania zawodów).
6. Masaż warg zębami. Najpierw dolne zęby masują (lekko nadgryzają) górne wargi, potem odwrotnie – górne zęby masują dolną.
7. Wyrazne wymawianie samogłosek w parach:
a i
o e
u y
8. Chwytanie ustami drobnych cukierków leżących na talerzyku.
9. Parskanie wargami (zabawa w „zmęczonego konia”).
10. Rozciąganie warg z jednoczesnym ukazaniem zębów ( „kto ma ładniejszy uśmiech?”)
11. Układanie warg na kształt koła – zęby „zamknięte” i widoczne (czyje kółko jest ładniejsze?”).
12. Wydmuchiwanie przez słomkę baniek mydlanych.
13. Naśladowanie sygnału karetki pogotowia – eoeoeoeoe.......Dzieci przesadnie poruszają wargami.
14. Ściągnąć wargi razem, jak przy wymawianiu „u”, następnie rozchylić – jak przy wymawianiu „e”.
15. Ściągnąć wargi mocniej niż przy wymawianiu „u”: przesuwanie ściągniętych warg w prawą i lewą stronę.
16. Złączyć wargi: cofanie kącików ust do tyłu.
17. Parskanie wargami / prrrrrr..../.
18. Dzieci naśladują „mowę” ryby: buzia otwiera się szeroko i zamyka. Powtarzamy kilkakrotnie.
19. Naśladowanie ryjka świnki: wargi wysuwają się do przodu a po chwili wracają do pozycji normalnej. Powtarzamy kilka razy.
20. Zakładanie wargi dolnej na górną, a następnie odwrotnie. Powtarzamy kilkakrotnie.
Ćwiczenia usprawniające żuchwę
1. Zamykanie i otwieranie zębów – zęby są widoczne dzięki rozchylonymi wargom (zabawa w „otwieranie i zamykanie domku, w którym mieszka język”).
2. Wysuwanie żuchwy i jej cofanie (zabawa: „zęby chcą podrapać nos i brodę na zmianę”).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]