Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę, Dysleksja

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Pedagogiczny Kurs Kwalifikacyjny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę

u dzieci z dysleksją.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

opracowała:                                                                                           pod kierunkiem:                                                  

AgaZio

 

 

 

Wałbrzych 2012

 

 

Spis treści

 

Wstęp…………………………………………………………………………………….3

Rozdział I

1.Co to jest dysleksja…………………………………………….....................................3

2.Rodzaje dysleksji………………………………………………………………………3

Rozdział II

1.Dysgrafia- obniżona sprawność grafomotoryczna ……………………………………4

2. Oznaki zburzeń graficznych…………………………………………………………..6

Rozdział III

Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę ……………………………………………….6

1. Zabawa w rysowanie………………………………………………………………….7

2. Przykłady ćwiczeń usprawniających technikę pisania i rysowania…………………..8

3. Ćwiczenia fizyczne dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym………………..11

4.Metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona………………………………….12

Zakończenie……………………………………………………………………………14

Bibliografia…………………………………………………………………………….15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

W niniejszej pracy przedstawiam przykłady ćwiczeń zalecanych dzieciom z dysleksją rozwojową o obniżonej sprawności grafomotorycznej. Myślę, że ćwiczenia te nadają się również do poprawy, jak też nabywanie samej umiejętności pisania u dzieci już w wieku przedszkolnym.

Wybrałam ten problem i te ćwiczenia do przedstawienia w mojej pracy, gdyż jako matka dziecka, które od początku bardzo brzydko pisało, szukałam metod, które mogłyby to poprawić i rozwinąć umiejętności grafomotoryczne u mojego dziecka.

 

ROZDZIAŁ I

1.Co to jest dysleksja

Terminologia określająca specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jest bardzo bogata i wywodzi się z języków greckiego i łacińskiego, w których przedrostek dys – oznacza brak czegoś, trudność, niemożność, nadając znaczenie negatywne, a czasownik lego znaczy „czytam”.

Najnowsza definicja dysleksji przyjęta w roku 1994 przez Towarzystwo Dysleksji im. Ortona brzmi : „Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności

w uczeniu się. Jest specyficznym zaburzeniem uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności

w dekodowaniu pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku życia dziecka oraz zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych; trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu, dodatkowo pojawiają się poważne trudności

w opanowaniu czynności pisania i poprawnej pisowni ”.
 

3. Typy dysleksji
           W poszczególnych przypadkach, ze względu na odmienny patomechanizm zaburzeń czytania i pisania, wyróżnia się kilka typów dysleksji. Według profesor Marty Bogdanowicz są one wyznaczone przez rodzaj zaburzeń leżących u podstaw złożonej czynności czytania i pisania :
- dysleksja typu wzrokowo- przestrzennego – uwarunkowana zaburzeniami funkcji wzrokowo-przestrzennych (zaburzenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej, spostrzegania przestrzeni);
- dysleksja typu słuchowo-językowego – uwarunkowana zaburzeniami funkcji słuchowo-językowych (percepcji słuchowej i pamięci słuchowej dźwięków mowy powiązane z zaburzeniami językowymi);
- mieszany typ dysleksji – uwarunkowany zaburzeniami funkcji wzrokowo- przestrzennych oraz funkcji słuchowo-językowych;
- dysleksja typu integracyjnego – uwarunkowana zaburzeniami koordynacji funkcji percepcyjnych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, dotykowo- kinestetycznych) i motorycznych.
            Inna klasyfikację zaproponował David Bakker , który wyróżnia dwa typy dysleksji:
- językowy typ dysleksji (dysleksja typu L): uczeń czyta szybko, lecz popełnia dużo błędów ze względu na przedwczesne posługiwanie się strategiami językowymi (dla czynności czytania dominuje lewa półkula mózgu),
- percepcyjny typ dysleksji (dysleksja typu P): uczeń czyta wolno, lecz popełnia mało błędów ze względu na zbyt długo utrzymującą się dominację strategii percepcyjnych, wzrokowo-przestrzennych (dla czynności czytania dominuje prawa półkula mózgu).
Wyróżnione dwa typy zaburzeń czytania można diagnozować tylko u około 60% słabo czytających uczniów. W każdym z opisanych przypadków występuje słabe rozumienie czytanego tekstu, lecz odmienny jest obraz kliniczny dysleksji. Wiedza na temat nieprawidłowego kształtowania się dominacji półkul mózgowych w odniesieniu do czynności czytania pozwala odpowiednio zaprojektować terapię. W typie L będziemy stymulować funkcje prawej półkuli, angażujące percepcję wzrokowo-przestrzenną (czytanie tekstów pisanych zróżnicowanym krojem czcionki, rozpoznawanie wypukłych liter i wyrazów dotykiem lewej ręki), zaś w typie P będziemy wspomagać rozwój lewej półkuli (ćwiczenia rozwijające funkcje językowe, rozpoznawanie za pomocą dotyku prawej ręki liter i wyrazów).

 

 

ROZDZIAŁ III

1.Dysgrafia- obniżona sprawność grafomotoryczna

Trudności w czytaniu i pisaniu ,według Marty Bogdanowicz mogą występować w trzech formach, w postaci izolowanej (na przykład tylko trudności z nauczeniem się poprawnej pisowni) lub łącznie (kiedy występują jednocześnie dwie lub nawet trzy formy tych zaburzeń). Są to:

Dysleksja (w wąskim rozumieniu) – specyficzne trudności w czytaniu.

Dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni

(w tym błędy ortograficzne)

Dysgrafia – trudności w opanowaniu pożądanego, to znaczy czytelnego poziomu

graficznego pisma.

Pisanie jako czynność graficzna jest procesem, który angażuje prawidłowe spostrzeganie wzrokowe, sprawność manualną i koordynację wzrokowo- ruchową. Deficyty

w tym zakresie powodują obniżoną sprawność grafomotoryczną czyli tzw. dysgrafię. Sądzę, że ocenę poziomu graficznego pisma najlepiej dokonać na podstawie zeszytów szkolnych, one pokazują prawdziwe trudności w technice pisania.

Analizując poziom graficzny należy mieć na uwadze następujące kryteria ( według T. Wróbla):

·         kształt liter

·         łączenie liter

·         pisanie ruchem nieprzerywanym

·         zachowanie odpowiednich odstępów między literami i wyrazami

·         ogólne wrażenie

Do charakterystycznych objawów zaburzeń sprawności grafomotorycznej u dzieci należy:

·          pismo nieczytelne, nieestetyczne; brzydkie, gwałtowne

·         błędy proporcjonalności (litery wychodzące poza linie)

·          brak melodii kinetycznej pisma (litery pozbawione płynności , nie łączone)

·         ogólne wolne tempo pisania

·         zeszyty niestaranne, pomazane

·         zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka ( napięcie mięśni)

·         częste ścieranie i poprawianie

·         dziecko często się męczy i zniechęca

·         niechęć do wykonywania wszelkich ćwiczeń graficznych

·         ogólna słaba sprawność ruchowa całego ciała a szczególnie mała sprawność motoryczna rąk

Powodem obniżonego poziomu graficznego najczęściej jest:

·         nieprawidłowa pozycja ciała

·         nieprawidłowy chwyt pisarski

·         zaburzone analizatory korowe

·         problem z przetwarzaniem bodźców zmysłowych (układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy)

·         osłabione napięcie mięśniowe

·         zaburzenia emocjonalne

2.Oznaki zaburzeń graficznych:

 Zakłócenia funkcji wzrokowych

·          mała pomysłowość, przepisywanie od kolegów

·         dzieci nie lubią rysować z pamięci, chętnie kolorują, korzystają z szablonów, kalkują

Duże napięcie mięśniowe

·         nadmierne przyciskanie, rysowanie linii grubych, przedzieranie papieru, linie są krzywe

·         przedmioty duże gdyż dziecko nie potrafi opanować ruchu

Małe napięcie mięśniowe

·         linie nikłe, drżące, niepewne

·         przedmioty małe, których wielkość uniemożliwia umieszczenie szczegółów

Dzieci leworęczne

·         mają ograniczoną precyzję ruchów, silną męczliwość ręki, nie nadążają za grupą, zamazują pismo, łamią ołówki 

·         niepotrzebne przestawianie rąk powoduje nerwice, płacz, ataki złości.

Dzieci z zaburzeniami schematu ciała lub orientacji przestrzennej

·         ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl