ściaga z gospodarki wodnej, Gospodarka wodna i zaopatrzenie ludności w wodę

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Zasady gospodarki wodnej: Zasady ochrony wód:

- zasada powszechności ochrony (art. 38 ust. 1)

- zasada prewencji – unikanie, eliminacja, unicestwienie. Zasada przezorności (prewencja) odnosi się do życiowego doświadczenia, a przezorność odnosi się do nauki, eksperymentów, itp.

- zasada szczególnej ochrony przed zanieczyszczeniem szczególnie niezbędnym dla środowiska wodnego

Åšcieki:

- ścieki zakładów przemysłowych - bardziej niebezpieczne (lista czarna szczególnie niebezpieczna – pozwolenia właściwego organu na odprowadzanie ścieków; lista druga pozwolenie powinno określić emisję ale nie jest to brane z podręcznika ale trzeba obliczać do każdego przypadku osobno. Substancje z listy czarnej muszą zniknąć; lista druga należy je stopniowo redukować. Substancje priorytetowe – substancje szczególnie niebezpieczne – to nowa nazwa)

- ścieki z zakładów przemysłu przetwórczego

Rodzaje korzystania z wód:

- powszechne – przysługuje każdemu z mocy prawa dotyczy śródlądowych, morskich. Dotyczy potrzeb gospodarstw domowych bez zastosowania urządzeń technicznych, połowy ryb (zezwolenia), turystyki, sportu, rekreacji. Nie jest powszechnym: wycinanie roślin, wydobywanie piasku, wydobywanie żwiru kamieni w potokach górskich.

- zwykłe – korzystanie zwykłe przysługuje tylko właścicielowi (osoby fizyczne), możliwy pobór wody podziemnej. Nie jest korzystaniem zwykłym: wprowadzenie ścieków, nawadnianie gruntów wodą zwykłą z deszczówki

- szczególne – korzystanie szczegółowe ma charakter negatywny. Wszystko to co nie jest zawarte w korzystaniu zwykłym lub powszechnym jest szczegółowe. Musi mieć pozwolenie.

 

Instrumenty obszarowe gospodarki wodnej.

Wszystkie zakazy podlegajÄ… egzekucji administracyjnej: instrumenty finansowe, instrumenty planowe, instrumenty obszarowe.

Instrumenty obszarowe:

Ø   Strefa ochrony bezpośredniej (niewielka)

- strefy ochronne ujęć wody (przemysł farmaceutyczny, środki spożywcze)

o                                   Nakazy i zakazy bezpośrednie:

- teren zagospodarować zielenią

- teren ogrodzony

- muszą być umieszczone tablice

Ø   Strefa ochrony pośredniej (bardzo duża)

o                                   Nakazy i zakazy pośrednie:

- zabronione wykonywanie robót, stosowanie odpadów, mycie pojazdów, groby, stawianie budynków, tworzenie autostrad, itd.

Gospodarka wodno-ściekowa. Wymagania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wiążą się przede wszystkim z korzystaniem z wód. Korzystanie to, niezależnie od celu i zakresu, nie może powodować pogorszenia stanu ekologicznego wód i ekosystemów od nich zależnych, a także marnotrawstwa wody, marnotrawstwa energii wody, ani wyrządzać szkód w środowisku. Musi ono również pozostawać w zgodzie z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planów gospodarowania wodami w dorzeczu oraz wymaganiami ochrony środowiska, ochrony zdrowia i ochrony dóbr kultury wpisanych do rejestru zabytków.

 

Komunalna gospodarka wodno-ściekowa.

Środowisko – źródło wody

Ścieki – środowisko

Ustawa z 1996r. – obowiązki właścicieli nieruchomości:

- przydomowe oczyszczanie.

Historia: Wodociągi i kanalizacja jest tak stara jak cywilizacja w starożytnym Rzymie czy Grecji choć jest w naszych czasach uważana za nowoczesność. Grecy jako pierwsi zbudowali wodociągi. Rzymianie jako pierwsi zbudowali akwedukt. Kloakamaksima – urządzenie kanalizacyjne zbudowane w Rzymie starożytnym, istnieje do dziś.

Rewolucja przemysłowo techniczna XIX w. wynaleziono miskę wodną, pompę, itp.

1832r. Szkocja pierwsza zaczęła korzystać z wodociągów.

1882r. we Wrocławiu pojawiają się pierwsze kanalizacje.

1871r. we Wrocławiu powstają wodociągi.

1996r. o gospodarce komunalnej ustawa.

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu wody i ścieków z czerwca 2001r. Pieniądze na powstanie ustawy wyłożyli jacyś sponsorzy Amerykańscy. Rada gmin prowadzi interesami zawartymi w ustawie. Krajowy program oczyszczania ścieków.

Zasady:

- rozdział zadań i odpowiedzialności między gminą a przedsiębiorstwem między kanalizacyjnym (gmina regulatorem, przedsiębiorstwo operatorem)

- umowny tryb powstania usług

- ograniczonego priorytetu publicznego

 

Komunalna gospodarka wodno-ściekowa.

Obowiązki regulacyjne gminy, wójt:

- wydawanie zezwoleń na zbiorowe zaopatrzenie wody i ścieków. Zezwolenie wydawane na wniosek, treść zezwolenia: przedmiot i obszar działalności, warunki w przypadku dostarczenia wody, oznaczenie przedsiębiorstwa

- regulamin świadczenia usług na terenie gminy obowiązuje jeden regulamin, treść: minimalny poziom świadczenia usług, warunki podłączenia do sieci., standardy wody, warunki postępowania z wodą straży pożarnej, itp.

- uchwalenie wieloletnich planów rozwoju sieci, treść: podjęte przedsięwzięcia, koszt, itp. Rada ma 3 miesiące na rozpatrzenie sprawy.

- zatwierdzenie taryf z uwagi na mieszkańców. Taryfa – zestawienie ogłoszonych publicznie cen opłat za wodę (opublikowana ma być w gazecie lub innej formie). Treść: podział przedsiębiorstwa, odpłatność za usługi (ryczałt lub za wodę w m3), pobór dodatkowych opłat manipulacyjne. Rada gminy podejmuje decyzję o dopłacie, niekiedy 45 dni zatwierdza taryfę. Jeśli jej nie zatwierdzi w ciągu 70 dni to wchodzi w życie. Jeżeli stwierdzi że nie dopuści taryfy to wchodzi po 90 dniach po poprawieniu – tym się zajmuje rada gminy.

Subsydiowanie sprośne – jest zabronione, chodzi o to żeby nie wykorzystywać zarobionych środków do przedsiębiorstw.

Przedsiębiorstwo wodno kanalizacyjne:

- techniczno ograniczone – należy dostarczać tyle ile trzeba wody, przyłączenie do sieci nowych nieruchomości.

- formalno prawne – zawieranie umów z nieruchomością już połączoną, przygotowanie projektu, wymierzanie kar. Kary wymierza wójt. Prawa: kontrola nieruchomości. Podmioty korzystające z sieci, regularne niszczenie opłat, warunki uiszczania odcięć wody.

Komunalna gospodarka wodno-ściekowa.

Odciąć można wodę w przypadkach: nie uiszczania należności od momentu dostarczania powiadomienia, nie legalne udostępnianie wody, (legalna umowa), powiadamia o tym przedsiębiorstwo 2 tygodnie wcześniej wójta gminy, inspektora sanitarnego i osobę której tę wodę się odcina.

Wymagania ścieków:

- odpady stałe

- nie mogą zawierać substancji stałych i płynnych

- jakość wody do spożycia (minister zdrowia 2007r.)

Woda z domieszką lekarstw i ścieków ma wpływ na organizmy zwierząt i ludzi. Przeprowadzono doświadczenie w tej sprawie i ryby przebywające w wodzie z lekarstwami i ściekami zmieniały płeć. Świadczy to o tym że na nas też miało by to konsekwencje.

 

Organy administracji wodnej.

Struktura administracji wodnej:

- administracja rzÄ…dowa

- administracja samorzÄ…dowa

Szczebel administracji naczelnej (rozporzÄ…dzenie z 18 lipca 2006r.)

Zadania Ministra Właściwego do Sprawa Środowiska:

- tworzenie aktów wykonawczych

- sprawowanie

- realizacja określonych zadań państwa

Zadania Prezesa krajowego zarzÄ…du:

- planowanie i programowanie np.: opracowanie projektów przeciw powodziowych, prowadzenie katastru wodnego

- zadania zwiÄ…zane z inwestycjami wodnymi w gospodarce wodnej

Organem opiniodawczo doradczym jest KRGW czyli Krajowa Rada Gospodarki Wodnej (30 członków)

Administracja rzÄ…dowa w Polsce dzieli siÄ™ na:

·   administrację rządową centralną,

·   administrację rządową terenową (wojewódzką), jedno województwo = jeden urząd wojewódzki.

Administracją rządową kieruje Rada Ministrów: Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania wyznaczone im przez Prezesa Rady Ministrów. Zakres działania ministra kierującego działem administracji rządowej określają ustawy.

 

Organy administracji wodnej.

Działania 7 generalnych dyrektorów, którzy podlegają prezesowi KRGW:

- przygotowanie różnych planów

- opracowanie analiz statystycznych

- projekty przeciwpożarowe

Dyrektor RGZW (regionalnego zarzÄ…du gospodarki wodnej):

- wyznacza obszary ochronne wód

- wydaje pozwolenia wodno prawne

Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki wodnej (rada 30 członków).

Zadania marszałka województwa:

- realizuje uprawnienia państwa w szczególności dla niektórych funkcji wód

- uprawnienia decyzyjne można zwolnić od niektórych nakazów.

Jednostki:

Ø   państwowa służba hydrologiczno meteorologiczna

- osłona społeczna hydrologiczno meteorologiczna

- kształtowanie obszarów wodnych

Służbę tę pełni instytut meteorologii i gospodarki wodnej (IMGW) – jednostka badawczo rozwojowa

Ø   państwowa służba hydrologiczna

- bilansowanie, badanie wód podziemnych

Służbę tę pełni Państwowy Instytut Geologiczny (PIG)

 

Organy administracji wodnej.

Zadania wskazane w ustawie dotyczące spółek wodnych to np.: zapewnienie wód do picia, działania przeciw powodziowe. Spółki wodne może utworzyć: porozumienie 3 osób fizycznych lub prawnych, musi być forma pisemna i posiadać status starostwa. Nadzór sprawuje Marszałek Wojewódzki.

Instrumenty administracyjne:

- kontroli wstępnej (pozwolenia i notyfikacje)

- kontroli bieżącej (kontrola w gospodarowaniu wodami RGSW)

- instrumenty planowe

- instrumenty obszarowe (strefy ochronne ujęć wody, obszary)

- instrumenty ekonomiczne

Decyzje kontroli wstępnej są uznaniowe i sztywne. Pozwolenie: nie można naruszać planów, nie można naruszać ustaleń, nie można naruszać wymagań ochrony zdrowia, środowiska, ludzi, dóbr kultury wpisanych do rejestrów wynikających z dóbr przepisów.

Instrumenty planowe – planowanie:

- krajowy program oczyszczania ścieków: inwestycje komunalne i oczyszczaniane

- program sanacyjny: powietrze, woda, nadmiar azotu.

- program wodno środowiskowy kraju.

Instrumenty obszarowe dzieli siÄ™ na dwie strefy:

- strefa ochrony bezpośredniej – jest niewielka

- strefa ochrony pośredniej – może być bardzo duża.

Akty prawa miejscowego, dyrektor.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl