[ćwiczenia] materiały od mgr Kurowskiej, ststystyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ćwiczenia – materiały od mgr Anny Kurowskiej rok akademicki 2004/2005.
Â
Â
I.                   Co to jest statystyka?
Â
Â
1.     statystyka to zespół informacji liczbowych dotyczących celowo wybranej grupy lub kategorii zjawisk masowych.
2.     statystyka to dyscyplina naukowa, która zajmuje się metodami (narzędziami) liczbowego opisu i wnioskowania o prawidłowościach występujących w procesach masowych.
Â
Przykłady zjawisk masowych: produkcja różnego rodzaju wyrobów, zatrudnienie, ruch naturalny ludności, migracje, zachorowania na choroby zakaźne (grypa), (...)
Â
Â
II.                Co jest celem statystyki?
Â
"W zagadnieniach ekonomicznych i społecznych oraz zarządzaniu celem statystyki jest takie interpretowanie rzeczywistości, które pozwala tworzyć dobre podstawy do podejmowania decyzji" ( Rószkiewicz, Statystyka. Kurs Podstawowy, Warszawa 2002)
Â
A więc podsumowując to co zostało do tej pory powiedziane: Statystyka pozwala wyodrębnić prawidłowości zjawisk i procesów tak, by na ich podstawie formułować prognozy dotyczące ich dalszego występowania i dostarczać solidnych podstaw do podejmowania trafnych decyzji.
Â
III.             Podstawowe pojęcia statystyki:
Â
Zbiorowość statystyczna: zbiór (zespół) jednostek obserwacji nie identycznych, ale stanowiących jedną logiczną całość. Przykłady: studenci z III grupy ćwiczeniowej III roku dziennych studiów magisterskich kierunku polityka społeczna WDINP obecni na zajęciach ze statystyki społecznej w dniu 17 lutego 2005 roku, wszyscy studenci WDINP w roku 2005, wszyscy studenci UW w 2005, emeryci warszawscy w 2005 roku, bezrobotni w województwie mazowieckim w 2003 roku, wszystkie dzieci urodzone w maju 2005, wszystkie krowy w powiecie toruńskim w 2005 roku, wszystkie powiaty w Polsce w 2005 roku, wszystkie hrabstwa w WB w 2000 roku, wszystkie polskie jeziora w 1990 roku, burze na Bałtyku w 2005 roku, etc. a więc: ludzie, zwierzęta, rośliny, obiekty materialne a także zjawiska.
Â
Â
Â
Â
Â
Populacja (zbiorowość) generalna: wszystkie jednostki wchodzące w skład danej zbiorowości statystycznej i będące przedmiotem badania statystycznego. Badanie realizowane w całej zbiorowości generalnej nosi nazwę badania pełnego. Przykładem takiego badania jest spis powszechny. Populacja generalna może być skończona lub nieskończona. Koncepcja populacji generalnej nieskończonej jest na ogół wynikiem myślenia teoretycznego i dotyczy raczej zjawisk niż obiektów materialnych. Przykładem populacji nieskończonej jest zbiorowość rzutów monetą, zbiorowość możliwych pomiarów wytrzymałości danego materiału itp. W praktyce zdarza się też, że zbiorowość generalna, chociaż skończona jest tak liczna, że wygodniej jest traktować ją jako nieskończoną.
Â
Próba statystyczna: część (podzbiór) zbiorowości generalnej, która podlega bezpośrednio badaniu empirycznemu, sposób wyboru takiej części może odbywać się według bardzo różnych reguł np. w sposób losowy (za pomocą losowania) czyli w taki, że tylko przypadek decyduje o tym, który element populacji generalnej znalazł się w próbie [warunki: a)każdy element populacji generalnej ma dodatnie znane prawdopodobieństwo znalezienia się w próbie oraz b)istnieje możliwość ustalenia prawdopodobieństwa znalezienia się w próbie dla każdego zespołu elementów populacji]. O różnych schematach losowania powiemy później. Na podstawie próby, za pomocą specjalnych metod wnioskowania statystycznego dokonujemy wnioskowania o rozkładzie cechy czy kształtowaniu się danego zjawiska w populacji generalnej.
Â
Próba reprezentatywna: taka próba, której wewnętrzna budowa pod względem badanej cechy nie różni się istotnie od wewnętrznej budowy (struktury) populacji generalnej.
Â
Liczebność zbiorowości: liczba jednostek w zbiorowości.
Â
Elementy populacji generalnej mogą mieć różne właściwości, które podlegają obserwacji statystycznej. Właściwości te nazywamy cechami statystycznymi (badanymi). Przykłady: kolor oczu studentów w III grupie ćw. etc., długość bycia bezrobotnym wśród bezrobotnych w woj. mazowieckim, ilość (w litrach) mleka, jakie w ciągu miesiąca dają krowy w powiecie toruńskim; temperatura w polskich jeziorach w maju albo po prostu ich głębokość, natężenie wiatru w czasie burz na Bałtyku w ciągu roku (w skali Beauforta).
Â
Cecha niemierzalna (jakościowa): taka cecha, której odmiany nie dają się wyrazić liczbowo, lecz jedynie za pomocą określeń słownych. Przykłady: płeć; kolor oczu, włosów, stan ducha?, wykształcenie, wykonywany zawód,
Â
Cecha mierzalna: taka cecha , której odmiany wyrażają się liczbowo.
-         skokowa, czyli taka, która może przyjmować skończoną lub nieskończoną ale przeliczalną liczbę wariantów (wartości) . Z tego wynika, że cechy skokowe mogą przyjmować tylko niektóre wartości liczbowe i są to zwykle liczby całkowite.
-         ciągła, czyli taka, której zmienność w danym przedziale jest ciągła, tzn. między dowolnie wybranymi wartościami cechy mogą występować wartości pośrednie. Uwaga: Inną sprawą jest pomiar tej cechy, który może mieć tylko ograniczoną dokładność i dlatego empiryczne dane liczbowe nie mogą być absolutnie ciągłe.
Â
Badanie pełne (wyczerpujące): badanie w którym obserwacji podlegają wszystkie jednostki zbiorowości generalnej, a wyniki obserwacji stanowią charakterystykę tej zbiorowości
Â
Badanie częściowe (nie wyczerpujące): tu obserwacji poddajemy tylko część jednostek populacji, czyli próbę. Uwaga: obserwacja częściowa powinna być realizowana w taki sposób, aby na podstawie jej wyników można było wnioskować o całej populacji generalnej.
Â
Opis statystyczny: analiza rozkładu cechy w próbie lub zbiorowości generalnej skończonej. Opis statystyczny składa się z pewnych charakterystyk liczbowych (parametrów rozkładu, mierników) badanego rozkładu. Jest to punkt wyjścia do wnioskowania w przypadku działania na próbie losowej, ale może być zamkniętym badaniem w przypadku skończonej populacji generalnej.
Â
Wnioskowanie statystyczne: uogólnienie wyników uzyskanych z próby losowej na całą populację generalną przy założeniu, że dobór próby podlega pewnym regułom obiektywnym. Wnioskowanie statystyczne jest więc podejmowaniem decyzji o parametrach i rozkładach w zbiorowości generalnej w warunkach niepewności (ryzyka statystycznego), przy wykorzystaniu reguł wypracowanych przez rachunek prawdopodobieństwa. Zasadniczym problemem jest możliwość określenia wielkości popełnianych przy tym błędów.
Â
Parametry: charakterystyki liczbowe rozkładu zbiorowości według badanej cechy. W przypadku badania pełnego mówimy o parametrach populacji, natomiast w przypadku badania częściowego - o parametrach próby, nazywanych też miernikami statystycznymi.
Â
Â
Â
Â
Â
Anna Kurowska
aj29278@sgh.waw.pl
Notatki do ćwiczeń nr 2
Â
II.                Specyfika Statystyki Społecznej. Statystyka Społeczna w Polsce i Unii Europejskiej. Pomiar statystyczny.
Â
1.              Specyfika statystyki społecznej
Â
1.1.           Bardzo ogólnie, można powiedzieć, że skoro statystyka zajmuje się badaniem prawidłowości w zjawiskach masowych, to ta jej część, która bada zjawiska społeczne, może być nazwana statystyką społeczną.
Â
Czasami skrótowo definiuje się tę część statystyki jako przeciwieństwo statystyki ekonomicznej, ale nie jest to definicja ścisła. Oczywiście nie jest tak, że statystyka społeczna funkcjonuje w oderwaniu od tej części statystyki, która zajmuje się badaniem procesów ekonomicznych. Badania zjawisk społecznych zajmują poczesne miejsce we współczesnej ekonomii, i statystyka społeczna często zajmuje się badaniem społecznych konsekwencji procesów ekonomicznych. Obie te kategorie mają z resztą punkty wspólne, takie jak na przykład badanie dochodów czy oszczędności).
Â
Głównym, ale oczywiście nie jedynym odbiorcą wyników badań jakie dostarcza statystyka społeczna, są twórcy polityki społecznej. Aby polityka społeczna była efektywna, powinna być oparta na precyzyjnej informacji i umiejętności wyciągania z niej wniosków. I odwrotnie, aby statystyka społeczna spełniała swoje zadania musi dobrze rozpoznawać potrzeby użytkowników, którymi przede wszystkim są instytucje publiczne.
Â
1.2.           Termin statystyka społeczna obejmuje obszar badań związanych z takimi dziedzinami jak:
a.      procesy ludnościowe
b.     rynek pracy
c.      szeroko rozumiane warunki życia
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â kultura
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â edukacja i nauka
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â ochrona zdrowia
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â turystyka i rekreacja
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â wykorzystanie czasu
d.     ochrona środowiska
e.      (...)
Â
Ad a) Procesy ludnościowe (procesy demograficzne), czyli np.: ruch naturalny ludności, zmiany płodności i sposobów jej regulacji, formowanie się różnych typów rodziny, zmiany epidemiologiczne, umieralność i długość trwania życia ludzkiego, starzenie się populacji oraz masowe i systematyczne wędrówki ludności (migracje zagraniczne i wewnętrzne)....
Â
Ad b) Rynek pracy, czyli np.: zatrudnienie i jego struktura względem różnych cech, szara strefa, bezrobocie - w podziale na rodzaje, długość trwania etc., bierni zawodowo, koszty pracy, warunki pracy......
Â
Ad c) Warunki życia, czyli np.: kultura (czytelnictwo książek i czasopism, uczestnictwo w imprezach kulturalnych - muzea, galerie, teatry, kina...) edukacja i nauka (edukacja według szczebli kształcenia, jednostki badawcze, nakłady na działalność badawczą i rozwojową, tytuły profesorskie, biblioteki naukowe...) ochrona zdrowia (szpitale i inne jednostki ochrony zdrowia, lekarze specjaliści, zachorowania na różnego rodzaju choroby...) turystyka i rekreacja, wykorzystanie czasu (czas poświęcany na wykonywanie różnego rodzaju czynności - zaspokajanie potrzeb fizjologicznych, pracę zawodową, naukę, wykonywanie prac domowych, dobrowolną pracę w organizacjach, życie towarzyskie etc.)
Â
Ad d) ochrona środowiska: zasoby wodne, stan czystości rzek, emisja głównych zanieczyszczeń powietrza, parki narodowe, wydatki inwestycyjne na ochronę środowiska...
Â
1.3.           Typowym "produktem" statystyki społecznej są wskaźniki (pojedyncze lub syntetyczne) lub (częściej) ich zestawy opisujące wybrane dziedziny życia.
Â
W ostatnich latach podejmuje się próby zbudowania jednolitego i spójnego systemu statystyki społecznej. System ten stanowiłby naturalne uzupełnienie konstruowanych już od wielu lat Systemów Rachunków Narodowych (SNA- System of National Accounts) w statystyce ekonomicznej, czyli systemów opisujących podstawowe dziedziny gospodarki za pomocą powiązanych ze sobą rachunków makroekonomicznych bilansujących przychody i rozchody. Pozwoliłby on stworzyć zintegrowany system informacji o zachodzących zjawiskach społecznych.
Â
Głównym celem takiej integracji jest umożliwienie badania powiązań między różnymi zmiennymi (miernikami, wskaźnikami) i odpowiednich porównań nie możliwych w przypadku oddzielnych źródeł danych, a także ograniczenie przypadków występowania sprzecznych lub fragmentarycznych i niekompletnych informacji o badanych zjawiskach i procesach.
Â
Â
1.4.           Porównania międzynarodowe mogą być prowadzone przy spełnieniu m.in. pewnych warunków wstępnych. Trzy najważniejsze:
-         porównywalność konceptualna - pomiary powinny odnosić się do tych samych pozycji lub pojęć, (te same definicje operacyjne)
-         porównywalność statystyczna - dla wszystkich pozycji powinny być użyte metody zbierania danych akceptowane w badaniach statystycznych (np. losowy wybór próby, zadowalająca precyzja oszacowań)
-         porównywalność interpretacyjna - badane kategorie powinny być interpretowane w ten sam sposób we wszystkich badanych krajach, ale jednocześnie uwzględniając uwarunkowania występujące w tych krajach. Stwierdzenie porównywalności konceptualnej i statystycznej upoważnia do interpretacji uzyskanych wyników.
Â
Należy też wspomnieć o czasowym aspekcie porównywalności danych. (Różna szczegółowość: zmiany na giełdzie spowodowane jakimś wydarzeniem - stopy bezrobocia - badania wzrostu gospodarczego)
Â
Brak zintegrowanego systemu statystyki społecznej częściowo rekompensują istniejące systemy wskaźników społecznych.
Â
Â
Â
1.5.           Wskaźniki pojedyncze, sektorowe, wchodzące w skład systemów wskaźników społecznych:
Â
"Monitoring warunków życia" - GUS, grupy wskaźników i przykłady dla każdej z grup:
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â rynek pracy
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â wynagrodzenia
-Â Â Â Â Â Â Â Â Â ceny
-         wskaźniki warunków bytu gospodarstw domowych
-         wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych
-         świadczeniobiorcy
-         świadczenia społeczne
Â
1.6.           Wskaźniki syntetyczne:
Â
Przykładem takiego wskaźnika (syntetycznego), choć budzącym kontrowersje jest tzw. wskaźnik rozwoju społecznego (Human Developement Index) stosowany przez Biuro Programu Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (United Nations Development Programme - UNDP) w porównaniach międzynarodowych obejmujących większość krajów świata.
Â
Konstrukcja tego wskaźnika opiera się na łączeniu w sobie trzech odmiennych aspektów warunków życia, takich jak dochód, zdrowie i wykształcenie. Budowane ostatnio inne syntetyczne wskaźniki społeczne uwzględniają wiele innych czynników wpływających na dobrobyt, np. bezpieczeństwo, czas wolny od pracy, udział w życiu społecznym, środowisko naturalne itp. Trzeba pamiętać, że wybór wskaźników pojedynczych, używanych do budowy wskaźników syntetycznych zawsze jest obarczony pewną dozą subiektywizmu.
Â
Trudno jest wykorzystać wskaźniki społeczne do precyzyjnej i kompletnej oceny skutków decyzji rządowych z zakresu polityki społecznej czy gospodarczej, o wiele łatwiej zastosować je jako narzędzie opisu. Jednak jednym z podstawowych elementów leżących u podstaw systemu statystyki społecznej ( jak i badań sektorowych) powinno być określenie kryteriów oceny polityki społecznej, czyli ustalenie, jakie wartości lub zmiany wskaźników świadczą o jej powodzeniu. W tej sytuacji wymagana jest ścisła współpraca producentów statystyki (urzędów statystycznych i instytucji naukowych) oraz jej użytkowników (polityków, mediów, władz lokalnych, regionalnych, centralnych).
Â
"Wskaźniki społeczne mogą pełnić dwie funkcje: busoli i termometru. Busoli potrzebują Ci, którzy prowadzą politykę społeczną; termometru - również Ci, którzy za nią odpowiadają, ale chcą oceniać jej skuteczność"
Â
Â
1.7.           Statystyka Społeczna korzysta z następujących, podstawowych źródeł danych:
a.      spisy i mikrospisy ludności i mieszkań (spisy prowadzone metodą reprezentacyjną), Przykład polski: spisy ludności prowadzone co ok. 10 lat. Ostatnie dwa spisy 1988 i 2002
b.     reprezentacyjne badania gospodarstw domowych Przykład polski: badania budżetów gospodarstw domowych
c.      sprawozdawczość statystyczna
d.     systemy ewidencyjne
e.      rejestry cywilne
f.       rządowe i samorządowe dane administracyjne
g.     pozarządowe dane administracyjne
h.     badani naukowe
i.       międzynarodowe bazy danych Eurostatu oraz ONZ
Â
1.8.           Metody zbierania danych - 6 grup:
a.      bezpośrednie wywiady indywidualne (też: Comput...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]