ĆWICZENIA ODDECHOWE, LOGOPEDIA(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

1.      Oddychanie brzuszno – przeponowe – dziecko kładzie rękę na brzuchu. Przepona przesuwając się przy wdechu do dołu wywiera nacisk na brzuch, który się uwypukla. Przy wydechu przepona wraca do swojego położenia poprzedniego, tzn. unosi się, a brzuch opada. Oddychania brzuszno – przeponowego najłatwiej nauczyć się na leżąco.

2.      Należy wykonać 3 oddechy brzuszno = przeponowe w pozycji stojącej. Dziecko może kontrolować ruchy dolnej części klatki piersiowej, obejmując dłońmi jej boki tak, aby kciuki były zwrócone do tyłu. Dłońmi naciska dolną część klatki piersiowej i przy wdechu pokonuje opór palców.

3.      Powtórzyć powyższe ćwiczenie na siedząco. Należy siedzieć prosto, trzymać ręce na kolanach lub na biodrach.

4.      Dla rozruszania przepony – śmiech: wesoły, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony i naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

·                     staruszki: he-he-he,

·                     kobiety – jasny: ha-ha-ha,

·                     mężczyzny – tubalny: ho-ho-ho,

·                     dziewczynki – piskliwy: hi-hi-hi,

·                     chłopca – wesoły: ha-ha-ha.

5.      Dmuchanie kulki waty.

6.      Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt głębokiego talerza) – dmuchanie strumieniem ciągłym.

7.      Odtajanie zamarzniętej szyby – chuchanie (długie). Chuchanie na ręce, bo zmarzły (krótkie).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA  NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH

 

Ćwiczenia języka

 

1.      Wysunięty język przesuwać poziomo z jednej strony w drugą.

2.      Wysunąć język, skierowany możliwie jak najbardziej w prawą stronę, a następnie przesuwać go w linii poziomej w stronę przeciwną, starając się, aby – podczas zmiany położenia – był jak najdalej wysunięty na zewnątrz.

3.      Przesuwać wysunięty język wokół szeroko otwartych ust, tzn. oblizywać dolną i górną wargę.

4.      Wysuwać język jak najdalej z ust i chować go jak najgłębiej do jamy ustnej.

5.      Przesuwać język po zewnętrznych powierzchniach górnych i dolnych zębów.

 

Ćwiczenia warg i policzków

 

1.      Ściągnąć usta, jak przy głosce u, a następnie spłaszczyć cofając kąciki, jak przy artykulacji i, powtórzyć te ruchy kilkakrotnie.

2.      Cofnąć kąciki ust, a następnie otwierać i zamykać usta.

3.      Wciągać powietrze ustami ściągniętymi.

4.      Cmokać.

5.      Zamknąć usta i przesuwać je w lewą, a potem w prawą stronę.

6.      Wprawić usta w drganie (parskanie).

 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

 

1.      Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej. Język spoczywa na dnie jamy ustnej.

2.      Kaszel z wysuniętym językiem.

3.      Chrapanie na wdechu i wydechu.

4.      Głębokie oddychanie przez jamę ustną przy zaciśniętych nozdrzach i przez nos przy zamkniętych ustach.

 

 

 

Ćwiczenia szczęki dolnej

 

1.      Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki.

2.      Przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę, a następnie w prawą.

3.      Wysuwanie dolnej szczęki do przodu i cofanie – wargi pozostają rozchylone.

4.      Wykonywanie ruchów żucia. Uczestniczą w nich: dolna szczęka, wargi i policzki.

 

 

 

 

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

 

1.      Ćwiczenie Co słyszę?. Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i wsłuchuje się w głosy dochodzące z sąsiedztwa i ulicy.

2.      Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, najpierw za pomocą wzroku, potem tylko słuchowo.

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl